Mobilmarkedet mettet om fire år

Mobilmarkedet mettet om fire år

Om fire år vil markedet for nysalg av mobiltelefoner være mettet.

Likevel vil det bli solgt 800 millioner enheter. Bare i overkant av 100 millioner vil være 3G-telefoner.

Sessongmessige variasjoner (salgsboom i julen) gjorde at mobilprodusentenes salgstall i første kvartal falt sammenlignet med fjerde kvartal. Nedgangen var på 4,8 prosent. I forhold til samme periode i fjor ble imidlertid fasiten en imponerende økning. Produsentene økte i denne perioden salget med 29,3 prosent. Det betyr at det til sammen ble sendt 152,7 millioner mobiltelefoner ut på markedet i årets tre første måneder.

Det er store endringer i markedsandelene mellom produsentene. Nokia salg har falt 19,2 prosent det siste året. Analyselskapet IDC mener årsaken er at den finske mobilgiganten mangler produkter i mellom-markedet, altså telefoner som verken er dyre eller spesielt billige.

Først og fremst er det Motorola og Samsung som har stjålet andeler fra Nokia. Selskapet er likevel med god margin markedsleder.

-- Til tross for en ventet sessingmessig nedgang etter julen, greide mobilprodusentene en betydelig økning av salget år over år. Det sørget produkter i mellom-markedet, med fargeskjermer og kamera, for, sier David Linsalata, analytiker i IDC.

-- I tillegg var veksten sterk i markedet for konvergerende telefoner, eller "smartphones", som følge av etterspørsel både blant bedrifter og konsumenter etter enheter som kombinerer data- og telefoni-funksjonalitet, legger han til.

Ikke vent på 3G

IDC estimerer at antall mobilabonnementer i verden ved utgangen av året vil nå 1,5 milliarder. Disse vil bidra til et samlet mobilsalg i år på rundt 595 millioner telefoner.

Analyseselskapet tror markedet vil fortsette den sterke veksten frem til 2008 - 2010. Da er scenarioet at markedet vil være mettet med hensyn til nysalg. Omsetningen vil deretter måtte genereres med erstatningssalg. Det bør imidlertid ikke bli noen krise for bransjen, for IDC anslår at dette markedet årlig vil ha et volum på rundt 800 millioner telefoner.

I litt kortere perspektiv er det 2,5G- og 3G-telefoner som vil holde liv i markedet. IDC er imidlertid skeptisk til 3Gs rolle på kort sikt.

-- Ingen har ennå greid å forkare hvorfor konsumenter skal kjøpe 3G-telefoner. Som et resultat av det regner vi med at konvergerende produkter, i regi av Symbian og Microsoft, samt 2,5G-telefoner med kamera og fargeskjerm, vil utgjøre ryggraden i mobilmarkedet i flere år fremover, sier Alex Slawsby, senioranalytiker i IDC.

I 2007 anslår IDC at salget av 3G-telefoner vil nå rundt 100 millioner enheter.