FORNØYD: Generelt sett er nordmenn godt fornøyd med mobilselskapene. (Foto: Pixabay)

De mest populære mobilselskapene

De to gigantene, Telenor og Telia, gjør det skarpt i bedriftsmarkedet. Privatmarkedet er en annen historie.

Publisert Sist oppdatert

EPSI Rating har nettopp sluppet en undersøkelse som populariteten til mobilselskapene i både privatmarkedet og i bedriftsmarkedet. Studien baserer seg på ca 2.000 intervjuer med privatpersoner og bedrifter over hele landet. Generelt sett kan man si at de norske mobilselskapene er bra. Det som er interessant er at de to store, Telia og Telenor, må se seg forbigått av de små mobilselskapene i privatmarkedet.

Privat

I privatmarkedet er det OneCall som topper listen med en kundetilfredshet på hele 77,3 prosent. I den samme målingen gjør også Talkmore det bra med kundetilfredshet på 73,9 prosent av de spurte. 

Telia og Telenor kommer lenger ned på listen med en kundetilfredshet på henholdsvis 70,2 prosent og 68,2 prosent. Disse tallene er ikke spesielt uventet og OneCall scorer høyt på abonnementene som er spesialtilpasset barn og familie.

Bedriftsmarkedet

Her snus nesten listen på hodet, men bare nesten. På toppen finner vi Dipper med en tilfredshet på 70 prosent. De blir tett fulgt av Telenor og Telia med henholdvis 68,6 og 67,5 prosent. 

Ice kan vise til solid fremgang også i bedriftsegmentet. De kom også rimelig høyt opp på listen i privatmarkedet. Kvaliteten på mobiltjenestene er bedre enn i fjor, servicenivået er høyere. Phonero faller derimot tilbake og kommer dårligst ut i denne målingen. Servicenivået er bra, men det er en god del kunder som er misfornøyde med mobildekningen.

Lojalitet

Det er også interessant å merke seg at lojaliteten til mobilselskapene er dalende. Denne har gått ned fra toppen på 71 prosent i 2016 til 69 prosent i 2018. Tilfredsheten med selskapene har imidlertid holdt seg helt stabil på 71 prosent siden 2014.