Mobilrekord i romjulen

Romjulen er årets toppuke for nedlasting av innholdstjenester til mobiltelefonen.

Tall fra Netcom viser at vi i jula laster ned 70-80 prosent mer enn på en vanlig hverdag.

- Romjulen er alltid årets største omsetningsuke på innholdstjenester. En viktig grunn er at det legges titusener av mobiltelefoner under treet hver julaften, og dermed bruker vi romjulen på å personalisere den nye mobilen vår, sier Marius Halle, som er ansvarlig for innholdstjenester i Netcom i en pressemelding.

I hele desember har innholdstrafikken på mobiloperatørens nett ligget godt over årsgjennomsnittet, og i julehelgen har trafikken ligget 70-80 prosent høyere enn en normaldag. Den mest aktive dagen var likevel 23. desember, lille julaften. Halle mener dette henger sammen med at det er blitt mer vanlig å sende animasjoner.

- Det er tydeligvis mange som laster ned animerte julekort allerede dagen før jul, slik at alt er klart til å sendes ut på julaften, sier Halle.

Vil underholdes

- De siste årene har mobiltelefonen gått fra å være hovedsakelig et verktøy, til å bli en underholdningskanal. I jula har folk mye tid til overs, og vi har et større behov enn ellers for å la oss underholde. Andre topperioder for innholdstjenester er ikke overraskende juli måned og påskeferien, forklarer Halle.

Utover romjula bruker vi stadig mer av andre mobilfunksjoner. Trafikken av tekst- og bildemeldinger har tradisjonelt årets toppunkt på nyttårsaften.

Ønsker om god jul og godt nytt år passer godt inn i en tekstmelding, ifølge Mona Uthaug Wigand, partner i KulturAnalytikerne.

- Tidligere er det alltid vært vanlig å hilse til folk og sende gode ønsker i forbindelse med høytiden, men nå har folk flest et strammere tidsforbruk. Tekst- og bildemeldinger er tidsbesparende både for avsender og mottaker. Som mottaker kan du lese meldingen når det passer best, mens du som avsender slipper lange samtaler med venner og bekjente, samtidig som du får sagt "Jeg husker på deg", sier Uthaug Wigand.