Mobilsuksess for fiaskokamp

Mobilsuksess for fiaskokamp

Mens Norge tapte for Skottland, vant TV2 mange nye mobilkunder.

Oppdatert 09.09.2005, 08.59; VM-kvalifiseringskampen på Ullevål mellom Norge og Skottland ble en suksess for TV2 Interaktiv.

 

- Det var en meget positiv opplevelse. Vi har drevet mye med mobiltjenester, men dette er noe av det beste, sier Kristian Bruarøy, prosjektleder for web og mobil-tv til Computerworld.no.

 

Mens selskapet vanligvis har 14-20 nedlastede timer, var totalen nå på 120 timer, en tidobling av trafikken. Dette betyr at omtrent 1.000 mobilbrukerne har følgt deler av kampen på mobiltelefon.

 

I og med at bare kunder med umts- og edge-telefoner kunne se kampen, er det svært mange.

 

- Ingen følger nok kampen helt på telefon, men folk tar den gjerne frem når de ikke har TV tilgjengelig. Nå i starten er nok folk også bare nysgjerrige på mobil-TV. Vi har sammen med Telenor prøvd å få brukerprisene ned, for eksempel gjennom faste abonnementer, sier Bruarøy.

 

Fotball og underholdning

 

Fotball og underholdning er hva tv-selskapet tror på når det gjelder mobil-tv. Hotel Cæsar lager spesielle snutter som bare er tilgjengelig på mobil-tv, og en ny runde av Idol vil gi enda flere mobiltjenester.

 

- Vi vil satse enda mer på fotball. TV2 har mobilrettighetene til både Premier League og Tippeligaen. Kvaliteten er ganske bra, i tillegg kan du se repriser og scoringer fra flere kamper, sier Bruarøy.

 

TV2 ser på mobil-tv i sammenheng med web-tv og planene om ip-tv.

 

Lite fortjenester

 

Penger er i første omgang ikke den store drivkraften bak mobil-tv-satsingen. Foreløpig tjener TV2 ikke på det.

 

- Mobilplattformen er et tett markedet, og i mange land utvikles det løsninger. I kombinasjon med andre tjenester kan dette bli lønnsomt. Vi ser veldig lyst på dette, sier Bruarøy.