Mobilt priskaos

Mobilt priskaos

Norske mobilkunder lokkes med rekordmange ulike typer abonnementer og kontantkort. Samtidig strømmer klagene inn til Forbrukerombudet.
Kundene blir lurt av de mange prismodellene, mener Lars Terje Pedersen i NetCom. Ifølge en pressemelding fra selskapet er det norske markedet preget av priskaos.

89 øre i minuttet for å snakke med tante Berit på formiddagen, men 1,43 kroner for å prate med onkel Rolf etter kl 21.30? Ringepriser som skyter i været hvis du ringer lite, og månedsavgifter som er høye det første året for deretter å synke? Eller ingen månedsavgift og høye sms-priser?

I dag eksisterer det 17 selskaper som selger i alt 53 forskjellige abonnementer og kontantkort i det norske privatmarkedet. Prismodellene varierer sterkt. I tillegg oversvømmes også bedriftsmarkedet av tilbud. - Aldri har det vært flere aktører, flere tilbud eller flere prisingsmetoder i mobilmarkedet enn det er nå. Som mobilkunde må du nesten ha en grad i forbrukerøkonomi for å finne det beste tilbudet til enhver tid, mener Pedersen, som er markedssjef for privatmarkedet i NetCom.

Forbrukerombudet har nylig gått ut med en advarsel mot telefonselgere av teletjenester, etter en opptrapping av klager fra kunder som føler seg lurt.

- Dette er metoder som rammer en hel bransjes troverdighet. Enkelte kyniske aktører utnytter situasjonen for alt den er verdt for å lure kunder til å tegne abonnement hos dem, sier Pedersen.