INTELLIGENT OG INTERAKTIVT: Ricoh har store forventninger til samarbeidet med IBM. (Foto: Ricoh)

Kunstig intelligens som møtedeltaker

Ricoh vil i samarbeide med IBM for å revolusjonere møterommene med blandingen av kognitive interaktive tavler, kunstig intelligens og stemmeteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Med kombinasjonen av kunstig intelligens og interaktive skjermer, blir ikke teknologi bare et verktøy, men snarere en ekstra møtedeltaker som tilfører intelligens i møtene og gir mer effektive og kreative møter, heter det i en pressemelding.

Watson-teknologien

Sentralt i konseptet står IBMs Watson-teknologi. Ved hjelp av denne teknologien kan tavlene reagere på kommandoer, utføre handlinger, ta notater og oversette fra et språk til et annet. I denne intelligente løsningen for arbeidsplasser utnytter IBM Watson tingenes internett og de interaktive tavlene for å endre måten arbeidsgrupper samhandler på.

Dette gjøres ved å ta i bruk nye intuitive funksjoner ved hjelp av stemmen. Teknologien sørger for at Watson ikke bare lytter, men er en aktiv deltaker i møtet gjennom bruk av sanntidsanalyser som bidrar til å veilede diskusjonene slik at teamene kan fatte beslutninger raskere, og på et bedre grunnlag.

Aktive deltakere

I stedet for å være en passiv skjerm, vil de kognitive tavlene ved hjelp av Watson-teknologien, være aktive deltakere. De samler møtenotater og annen informasjon, og bygger broer mellom ansatte på ulike geografiske steder. Ricoh mener denne teknologien kan bli en hjørnestein for møtevirksomhet i tiden framover.

De kognitive tavlene er utstyrt med enkel stemmekontroll for globale møter. Så snart møtet begynner kan enhver ansatt enkelt kontrollere innholdet på tavlen ved bruk av stemmen, enten de er fysisk tilstede eller deltar i møtet fra en annen lokasjon. Løsningen kan også oversette møtedeltakernes tale til en rekke andre språk, og vise den som tekst på skjermen eller som utskrift.

Åpent for spontane samtaler

Det skal også være enkelt å delta på møtet. Når deltakeren registrerer seg med et adgangskort loggfører løsningen deltakelsen og holder kontroll på møteagendaen for å sikre at alle hovedpunktene blir diskutert. Ikke minst skal de kognitive tavlene kunne håndtere sidediskusjoner. I løpet av et møte kan møtedeltakerne også behandle spontane samtaler, som vises på samme tavle.

– I stedet for å være en passiv skjerm, vil de kognitive tavlene ved hjelp av Watson-teknologien, være aktive deltakere. De samler møtenotater og annen informasjon, og bygger broer mellom ansatte på ulike geografiske steder.

Dette sier konserndirektør Hidetsugu Nonaka i Ricoh Company, og legger til at han har store forventninger til samarbeidet med IBM.

Intens produktutvikling

IBM installerer mere enn 80 interaktive Ricoh-tavler i sitt nye globale Watson IoT hovedkvarter i München i Tyskland, der denne teknologien prøves ut og videreførs. Dette setter IBMs produktutviklingsteam i München i stand til å holde produktive møter med kollegaer på steder som Japan, Brazil og USA.

MODENT MARKED: Lars Kjelling i Ricoh Norge tror intelligente interaktive skjermer vil passe i norske bedrifter. (Foto: Ricoh Norge)

– Flere innovative bedrifter går nå direkte over på interaktive skjermer. Dette gjør brukerne i stand til å bruke skjermene mer aktivt i møtet, samtidig som interaktive skjermer enkelt kan kobles sammen mellom ulike møterom, sier Lars Kjelling, som er markedssjef og forretningsutvikler i Ricoh Norge. Han mener at dette kombinert med videokonferanse gir tilnærmet samme funksjon som det å møtes fysisk, og tror norske bedrifter vil være tidlig ute med å adoptere teknologien.