DOBBELT OPP: CEO Anders Johnsen og kontorsjef Markus Sekse fra Documaster satser på å doble innsamlingsbeløpet fra i fjor. (Foto: Documaster)

Movember: Documaster er den brysomme utfordreren

Mens MoCibro strammer grepet om førsteplassen Computerworlds IT-bart, seiler den brysomme utfordreren Documaster mot en tredjeplass.

Publisert Sist oppdatert

Det drar seg til mot innspurt i Movember, og i helgen rundet IT-barten 150 000 kroner. Det betyr verdifulle midler til kreftforskning og arbeid med menns mentale helse, som er hovedtemaene for årets innsamling. 

I teten er situasjonen helt hårete. MoCibro har passert 70 000, og har 100 000 i sikte, mens seiersvante bartefjes fra Tieto Norge styrer mot en andreplass med respektable 45 000 i skrivende stund.

Men de må passe seg. For bak dem halser de brysomme DocuMustachene fra Documaster. De nærmer seg 20 000, og har blikket vendt framover. Både i IT-barten og i bransjen generelt.

Documaster leverer arkivløsninger til offentlig og privat sektor. Sammenlignet med for eksempel Tieto, er 65 ansatte temmelig beskjedent, noe som ikke stopper den entusiastiske gjengen på Skøyen.

Den brysomme konkurrenten

- Movember er morsomt, det skaper god stemning og godt humør. Dette er mitt femte år med Movember og noe jeg ønsket å ta med meg da jeg startet her. Det har blitt tradisjon å jobbe med dette mot slutten av året, sier CEO i Documaster, Anders Johnsen.

- I tillegg til engasjementet, kan dessuten en bart, eller et forsøk på en, være en fantastisk ice-breaker i samtaler, legger kontorsjef Markus Sekse til.

Målet for årets aksjon er å doble summen de samlet inn i fjor. Det betyr at de seiler opp som en svært brysom konkurrent for store og etablerte IT-selskap.

Det er ikke bare i IT-barten Documaster utfordrer. Det relativt nye selskapet utvikler en skybasert arkivløsning, noe som gjør dem til en ny spiller som forstyrrer et marked som lenge har vært etablert.

Abonnementsmodell, automatisering av datafangst og bruk av markedets beste søkemekanismer for gjenfinning har gitt dem tilstrekkelig fotfeste i markedet til å åpne kontor i Sverige.

WC: Documaster tar innsamlingen på det største alvor. Selv på toalettet finner man praktisk og relevant informasjon om Movember. (Foto: Documaster)

Utfordret styret

Nå i Movember er det bart som gjelder, og som den brysomme utfordreren de er, har Documaster tatt i bruk utradisjonelle hjelpemidler for å få kronene til å rulle inn. Styret har blitt direkte engasjert i innsamlingen.

- På sist styremøte satte vi som krav til styret at de enten måtte gro bart eller donere, sier Johnsen.

Det endte med at styret har gått med på å donere på bartene i selskapet, da de ikke var helt komfortable med å gro bart selv. Det viktigste poenget var at de så viktigheten av aksjonen.

Selv om kvinneandelen i IT-bransjen øker er hovedvekten fremdeles menn, og menn er generelt ikke flinke nok til å ta vare på sin egen helse.

- I vår bransje er det mange menn rundt 40 som sitter stille foran pc-en. Det må være greit å snakke om hvordan vi har det, så vi kan fange opp problemer tidlig. Dette er det virkelig fine med Movember, sier Johnsen.