Musekongen uten en tråd

Musekongen uten en tråd

Periferiutstyr er big business for Logitech. Toppsjef Guerrino De Luca spår at trådløse mus, tastatur og spillkontroller vil ta helt av.
CEBIT: Logitechs toppsjef Guerrino De Luca strutter av selvtillit og fastslår at selskapet både lager produkter folk vil kjøpe og som de elsker å bruke.

-- Vår merkevare har vokst over årene og det er viktig at folk stoler på oss, sier De Luca.

Han forteller at lave kostnader, merkekjennskap og distribusjon er konkurranseparametre selskapet støtter seg på.

-- Alle kan lage mus, men jeg pleier å si at ikke alle kan lage 65 millioner mus i året. Så distribusjon er viktig, slår De Luca fast.

Selskapet har gradvis over flere år beveget seg fra OEM-produksjon til salg av merkevare i forhandler-kjedene.

-- Vi har en sterk global markedsposisjon. Mer enn 90 prosent av våre kunder vil anbefale våre produkter til andre.

Skal bredde virksomheten

Eventyret startet med mus. For ikke lenge siden nådde Logitech en milepæl: Mus nummer 500 millioner ble solgt. De Luca mener dette er en prestasjon når man vet at det totalt sett i hele verden er solgt mellom 1,4 og 1,5 milliarder pc-er.

Utover muse-forretningen med den tradisjonelle kabelen, har Logitech vokst på økende interesse for trådløst, vekst innen web-kamera og et stadig mer etablert merkenavn i høyttaler-markedet.

-- I flere måneder har vi vært nummer en på høyttalere i USA, foran Altec Lansing og Creative. I Europa er vi fremdeles nummer to (

Creative er nummer en, red anm.), sier De Luca. Toppsjefen tegner et bilde av Logitechs posisjoner og utfordringer fremover. Han mener at markeder selskapet selv har utviklet, og fremdeles er med å utvikler, er innen produktområdene trådløse produkter, web-kamera og konsoller. Markeder selskapet tar andeler i er audioprodukter, pekeinntretninger (som for eksempel mus med kabel) og pc-spill-tilbehør.

Markedene med nye muligheter omfatter digital skriving med i/o-penner (Digital Writing) og mobile hodesett.

-- Det er et utrolig raskt voksende marked. Innenfor mobile hodesett skal vi posisjonere oss der vi tar andeler, mens innen digital skriving skal vi lede an og utvikle markedet, sier De Luca.

Stort potensial

Det er det trådløse som ligger De Lucas hjerte nærmest.

-- Kun syv prosent av installert pc-base har trådløst tastatur og mus. 93 prosent har ikke. I løpet av de neste fem, seks årene har alle trådløst, hevder han.

Noe av det som skal drive denne veksten viste De Luca frem på Cebit. Et trådløst konsept han kaller ekte trådløst. Det er nemlig slik at selv om ledningen mellom periferiutstyr og pc-en er borte, er mottakeren som er koblet på pc-en ofte stor og klumpete og har en ledning for å kunne sette mottakeren i posisjon.

True Cordless medfører at mottakerdelen til det trådløse utstyret er minimert til en liten usb-plugg, uten en eneste ledning.

På en av de mange trådløse datamusene som ble lansert har Logitech innebygd den vanlige skrollefunksjonen opp og ned, men også fra høyre til venstre, samt klikk og zoom. Samlepakken Cordless Desktop Express har sjefen også stor tiltro til.

-- De som har trådløst i dag er blant pionerene, men nå er markedet klart for masseadopsjon. Jeg tror at disse produktene vil bety mye for utviklingen av markedet, sier De Luca.

Spillkonsollene har i høyeste grad inntatt stua til massene, og det er et sted Logitech vil være. Lanseringen av trådløse spillkontrollere for Microsofts Xbox og Sonys Playstation2 stod også på menyen. Ifølge De Luca er disse ikke større enn originalene, og det samme trådløskonseptet gjelder her som for pc-er. Mottakeren er ikke større enn minnekortene man plugger inn i konsollene, og er helt uten kabler.

-- Våre produkter er de du ser. De er midt i synsfeltet og det er viktig for merkevaren Pc-er er stort sett det samme over hele linja, avslutter De Luca.