My last Sony

My last Sony

I sommer kjøpte jeg et knallbra kamera, men så sendte jeg det med SAS. Knas.
Jeg var veldig fornøyd med mitt nye Sony Cypershot DSC-P100. Kompakt og fint med bra optikk og 5,1 megapixler. Klarte å ta bilder av flere sommerinntrykk før jeg glemte det igjen i dresskofferten, riktignok innpakket, før den ble sjekket inn hos SAS på Gardermoen. På Sola Lufthavn opplevde jeg sommerens tristeste øyeblikk. Kameraet hadde fått seg en smell utover det forbrukerelektronikk er skapt for. Knust skjerm og litt skeiv i ganglaget.

Vel vel, å ekspedere et kamera i bagasjen skal man ikke gjøre, i alle fall ikke i følge SAS. Og jeg er etter uhellet ikke helt uenig. Det er heller ikke SAS jeg skal klandre her, i for seg ikke Sony heller, eller Gjensidige som ikke ville dekke det på reiseforsikringen. Skuffende nok, når man ikke har lest det med liten skrift i polisen. Men jeg skriver om dette fordi jeg er forundret.

Etter å ha kommet over den verste sorgen tok jeg kontakt med Sony Norge, og joda de hadde et verksted som kunne ta en titt. Jeg øynet håp. Kanskje var det bare noen små justeringer som skulle til?

Jeg sendte kameraet umiddelbart og etter et par dager ringte jeg for å høre hvordan det hadde gått. De hadde sett på kameraet og kunne klare å reparere det, men... Det var et men.

"Hvor mye koster det?" spurte jeg. "8.453 kroner" svarte personen i den andre enden. Hæ? Hva? Mine drømmer om et nyoppusset og skinnende kamera brast med et knas. For kameraet hadde bare kostet 3.500 kroner, og det splitter nytt. Jeg fikk opplyst at bare de nye delene de trengte kostet over 7.000 kroner. Hvordan det er mulig, er for meg en gåte.

For hvordan klarer Sony å sette sammen kameraet, selge det og tjene penger på det, for en pris som ligger på det halve av det et par av delene koster? De må ha en revolusjonerende logistikk. Faktisk bedre enn den svenske bankmannen som hadde en innskuddsrente høyere enn utlånsrenten, fordi han mente at volumet var det viktigste, "Bara vi får högt nok volym kommer vi at tjena pengar" sa han.

Sony må være fantastisk effektive og basere sine forretningsproseser på en hemmelig, men genial formel. I siste kvartal tjente selskapet faktisk halvannen milliard kroner netto.

Ikke dårlig for et selskap som selger sine produkter til halv pris i forhold til hva noen av komponentene koster.