Nå er Microsoft mer populær enn Apple

Nå er Microsoft mer populær enn Apple

Forrester er overrasket over at Microsoft har et sterkere merkenavn enn utfordreren.

Hva er i et navn? Vil ikke en dings levert med noe annet merke likevel være brukbart?

Shakespeare kunne spekulere rundt dette i Romeo og Julie, men i en global verden der mote og trender spiller en rolle for kjøpsvalg betyr navn mye. Dersom to dingser er forholdsvis like, men der den ene har et mer anerkjent navn, vil den anerkjente ofte vinne – og kunne kreve en bedre pris.

I et godt navn ligger det store inntekter.

Overrasket over topplassering

I noen år har Apple hatt det mest kjente merkenavnet, en topplassering som blant annet Coca Cola og Sony også har hatt. Forrester Research spurte 4500 respondenter i USA i høst og fikk ut en ny liste med en ny topplassering.

Microsoft er nå på topp. Grunnen er at selskapet er tilstede på så mange områder i livet til vanlige folk. De har også en appell med produkter og tjenester som går på tvers av alder og generasjoner.

- Vi ble overrasket over resultatene, vi også. Tidspunktet spilte antageligvis en rolle, hadde vi spurt et år eller atten måneder før hadde resultatet vært annerledes, sier Tracy Stokes, analytikeren som laget rapporten for Forrester, ifølge nyhetstjenesten til Computerworld .

Selskapet mener med andre ord at Microsoft har gjort en serie grep som har gitt resultater for omdømme og kjennskap de siste to årene.

Inntar toppen for tillit og brukbar

I en kategoriinndeling med fire hovedelementer kommer Redmond-selskapet ut på topp i som essensielt selskap, og selskapet med høyest tillit blant alle aldersgrupper som ble spurt.

- Respondentene mener Microsoft er så avgjørende til stede fordi det ikke er noen reelle alternativer til Windows og Office. De appellerer til praktisk fornuft foran den mer følelsesmessige tilknytningen som gjelder for Apple-produkter, sier Stokes.

- Apple har også tapt litt følelsesmessig terreng. Selv om de skårer høyt i kundetilfredshet og høy opplevd kvalitet, oppfattes de ikke som avgjørende viktige i dagliglivet til folk.

Apple mot Samsung

Den demografiske inndelingen viser for øvrig at Apple heller ikke har totaldominans i yngre aldersgrupper. Blant nett-generasjonen, «milennials», kunder i alderen 25 til 33 år må Apple slåss med Samsung om populariteten. Denne kampen er enda sterkere i yngre aldersgrupper, der Samsung oppfattes som et bedre alternativ.

Apple får også smake konsekvensen av kritikken de siste årene om fravær av innovasjon og fall i aksjekursene.

- Selskapet har startet store kampanjer der følelser og luksus skal selge Apple-produkter. Men dette er i realiteten en utfordring til Samsung, som må finne ut hva deres merkenavn egentlig skal stå for, poengterer Stoke.

Et sted å samle dem

Analysen antyder at en mulig suksessfaktor for Microsoft er strategien kalt «One Microsoft», som både er en intern strategi i Redmond-selskapet og en ekstern kundestrategi.

Internt kan det best beskrives som om at høyre handa skal vite hva den venstre gjør, en kjent felle i store selskaper der det blir så uoversiktlig at selskapet begynner å konkurrere med eller ødelegge for seg sjæl.

Eksternt går det ut på at alle produkter skal oppleves like, være like i brukergrensesnitt og filosofi. Et eksempel på dette er hvordan flisedesignet «ModernUI» som til slutt kom til Windows 8 allerede hadde eksistert i produkttilbudet til Microsoft i årevis.

- Det er for tidlig å si at denne strategien faktisk virker, siden Microsoft aldri har tenkt konsistent kundeopplevelse på tvers av alle produkter før. Men alt tyder på at de er på vei i riktig retning, antyder Stokes.

Avgrenset utvalg

Metoden som er brukt, plukker ut ti av de mest kjente navnene og tester hvordan de oppfattes blant kunder. Denne gangen inkluderte det også Sony, Samsung, Hewlett-Packard og Dell i tillegg til Microsoft og Apple.

Sony og Samsung kom inn på tredje og fjerde plass i denne listingen.