Nå skaper de verdier

It-boblen sprakk, men i krigsårene som fulgte har likevel noen norske teknologiselskaper vokst seg modne. Nå går de med overskudd.
For to år siden presenterte vi i Computerworld ti norske teknologiselskaper vi hadde tro på. Serien het "Verdiskaperne". Selskapene vi skrev om var Fast, Opera, Nera, Norman, Trolltech, Clustra, Tandberg Data, Component Software, Nordic VLSI og Funcom.

Fire selskaper peker seg ut med entydig positiv utvikling: Trolltech, Opera Software, Norman og Fast. Alle fire har vokst jevnt og trutt i it-bransjens aller tøffeste år. Norman har økt omsetningen med 40 prosent og nesten tredoblet resultatet på tre år, Fast har ekspandert kraftig og i 2003 vil Trolltech og Opera gå med overskudd for første gang.

-- Alle disse leverer unik og spennende teknologi i et globalt marked, sier Knut Frigaard i Four Seasons Venture.

Ikke alle selskapene har hatt en ustanselig opptur siden da. At Tandberg Data sliter, er ikke så rart siden selskapet kommer fra en markedsleder-posisjon. Clustra ble solgt billig til Sun Microsystems, et oppkjøp av den uglamorøse sorten der "databasen som aldri dør" i hvert fall forsvant i manges bevissthet.

Nordic VLSI har hatt et jevnt stigende underskudd med en flat omsetningsutvikling. Nera har slitt, særlig på transmisjonsdelen av virksomheten, men leverer et hårfint overskudd på 2 millioner i første kvartal 2003. Anarchy Online ble ikke den suksessen Funcom hadde håpet, selv om spillselskapet har sluppet de store underskuddene så langt. Component Software har fortsatt et stort underskudd i forhold til omsetningen.

Endelig avkastning

Vi hører mye om lovende avtaler fra norske teknoselskaper. Ofte dreier det seg om intensjonsavtaler som det er vanskelig å kontrollere substansen i. Verstingene i denne klassen er vel Opticom og Birdstep, begge børsnoterte selskaper der iveren etter å gi markedet grunn til å spekulere, virker større enn evnen til å skape reelle verdier.

-- Mange går på børs alt for tidlig. Det kan skape et negativt sentiment blant de ansatte. Man får lett feil fokus internt og blir for opptatt av å sjekke kursen. Blir man hypet på børsen i gode tider, slår det raskt tilbake fordi aksjekursen blir kunstig, sier investor Frigaard som understreker at han ikke kan vil kommentere de nevnte selskapene spesielt.

Til forskjell forskjell fra Opticom og Birdstep, er ikke Opera og Trolltech børsnoterte. I begge selskapene sitter de ansatte fortsatt på drøyt 70 prosent av aksjene. Men avtalene med giganter som Sharp, Ericsson og Nokia er i ferd med å materialisere seg i konkrete, økonomiske resultater. For Operas del vil inntektene fra lisenssalget til telekom-operatører og mobiltelefon-produsenter vises først i regnskapet for 2004.

Pluss i juni

-- Målsetningen er at vi går i null i 2003, etter en vekst på opp mot 50 prosent. Men inntektene i 2002 og 2003 er først og fremst utviklingsorientert. I 2004 blir derimot lisensdelen betydelig. Men det er klart det er usikkert. Vi får betalt per produktenhet solgt, så timingen på produktlanseringene er viktig, sier Christian Jebsen, finansdirektør i Opera.

Går alt etter planen, blir Opera børsnotert neste år.

-- Vi balanserer rundt null og forventer et overskudd for året som helhet, sier Knut Staalen, økonomidirektør i Trolltech, som opplyser at selskapet per juni går med overskudd.

Ifølge Staalen var økonomien sunn i 2002 også. Underskuddet på 16 millioner kroner tilskriver han den lave dollarkursen. Sist gang Trolltech hentet penger var sommeren 1999.

-- Slik markedet er nå, er det lite hensiktsmessig med en emisjon. Vi har heller ingen børsplaner ennå. Kanskje det blir aktuelt når vi runder 50 millioner dollar i omsetning, sier Staalen.

Internasjonale

Den mest oppsiktsvekkende utviklingen er det likevel mye omtalte Fast som står for. Selskapet har snudd et gigantunderskudd på 2,2 milliarder kroner i 2000 til et knapt overskudd på 2 millioner i 2002. Selskapet er også spesielt på den måten at både finanscowboyene og teknologer har funnet dem interessante (slik kan vel underskuddet i 2000 stå som et symbol på hva man fikk lov til på den tiden).

John Lervik står imidlertid fast på sin idé om hva selskapet skal drive med, og hvis noen er forvirret etter salget til - og deretter kjøpet fra - Overture, henger det faktisk klart sammen med ideen om å utvikle søke- og filtreringsteknologi for bedriftsmarkedet

-- Alltheweb.com er bare en showcase, sa Lervik til computerworld for to år siden.

Det var kontrakter med store selskaper, for eksempel i telekomindustrien, som var viktig. Når er altså forbrukerbiten (alltheweb) solgt til Overture. Deretter ble bedriftssøkdelen tilhørende Altavista kjøpt fra Overture, etter at sistnevnte overtok Altavista.

Må unngå hype

Felles for de framgangsrike selskapene er sterke gründere og en internasjonal innretning. Det er flere måter å internasjonalisere på, og investor Frigaard har noen kvalifiserte råd:

-- Internasjonalisering er viktig for oss. Men vi har erfart at globalisering er utrolig vanskelig, og det kan fort bli en hemsko hvis man blir for opptatt av det. Det har i alle fall vist seg at gode, store kunder med en global plattform er en vei inn til en kritisk masse. Alternativt en OEM-avtale med globale partnere, slik at man får lokal tilstedeværelse i nye markeder. Opera

(Four Seasons har eierskap i Opera, red.anm)er et eksempel på det siste. Noe vi har dårlige erfaringer med er derimot å etablere kontorer i et marked man "har tro på", før man har kunder der.