Nedlasting drar ned cd-salg

Amerikanske studenter bruker mindre penger på musikk.
Det er uvisst om online nedlasting av musikk og ulovlig kopiering av cd-er har påvirket cd-salget. De (amerikanske) plateselskapene har ropt ulv i mange år og mener at deres virksomhet trues av moderne teknologi.

Mange andre mener at musikkbransjen tjener nok penger, og økt interesse for musikk vil øke pengebruk til det. Nå viser en amerikansk studie at musikkbransjen kan ha rett. Ifølge undersøkelsen, som er gjennomført av National Bureau of Economic Research, bruker studenter 20 prosent færre dollar på cd-kjøp enn for ett år siden.

I undersøkelsen ble studentene spurt etter hvor mye musikk de hadde skaffet seg i det siste og om de hadde betalt for det. Av 1209 album var bare halvparten, 617, kjøpt på en cd. De øvrige 592 eksemplarer var lastet ned gratis.

Studentene hadde kjøpt 154 av de 592 albumene, hvis de ikke hadde vært tilgjengelig på weben, ifølge svarene.

Men enda tydeligere viste summen studentene brukte på musikk. I år har det gått ned fra 126 dollar til 100 dollar, eller ned 20 prosent. En lignende undersøkelse i 2002 ga motsatt resultat. Det var 412 studenter som deltok i undersøkelsen i år.