Netcom skylder på Siemens

Siemens lovet Netcom tilnærmet 100 prosent oppetid på systemene som feilet forrige fredag. Siemens i Tyskland er nå koblet inn.

Da Netcoms it-systemer knelet forrige fredag og kundene i flere timer ikke kunne bruke telefonen, var det mye som minnet om tidligere fadeser fra teleoperatøren. 

 

- Selv om dette kan oppleves som likt for kundene, var det vidt forskjellige årsaker som lå bak, sier teknisk direktør Åsmund Løset.

 

En maskinvarefeil i primærsystemet gjorde at Netcom valgte å legge trafikken over på backup-systemet. Det gikk ikke bra.

 

- Backup-systemet som ble satt på lufta etter primærsystemet falt ned, sto i full drift 14 dager før denne hendelsen. Det skulle i en normal situasjon kunne håndtere lasten i nettet i en peak, sier Løset.

 

Alle abonnenter som har beveget seg må registreres igjen i databasen slik at systemene skal vite hvor kundene er. I det verste rushet maktet ikke backup-systemet å ta unna på grunn av en feil i backup-systemet.

 

- Det er full redundans i begge systemene. Det betyr at hvis det ene går ned, så skal den andre disken kunne ta over. Det som forårsaket at dette ikke skjedde var en programvarefeil, forteller Løset.

 

Til og fra backup

 

Netcom valgte da å gå tilbake på primærsystemet og la trafikken gradvis over på dette etter at de hadde funnet og ordnet opp i problemet som startet det hele.

 

Netcom har fått mye pepper de siste par årene etter at de har opplevd mer nedetid enn en hva som er sunt for en teleoperatør. Et backup-system skal i utgangspunktet aldri feile.

 

- Det er jo noe man kan stille spørsmålstegn ved. Vi er inne i en evalueringssituasjon nå for å se på hva som gikk galt når det brant som mest, sier Løset.

 

Mens både bedrifts- privatkunder raser over Netcom, må teleoperatøren selv ta oppgjøret med sin leverandør. Siemens har garantert en oppetid på 99,999 prosent på sine løsninger.

 

- Vi kjøper en ytelse fra leverandøren. I kontrakten står det at det skal være ingen nedetid, sier Løset.

 

Han forteller videre at de nå jobber tett med leverandøren for å finne ut hva som skal gjøres fremover. Utviklingsavdelingen til Siemens i Tyskland er koblet inn og har saken til full gjennomgang.

 

Siemens har foreløpig valgt å ikke kommentere denne saken overfor Computerworld.no.

 

PT tenker

 

I forhold til sine egne kunder, står Netcom fullt og helt ansvarlig for sine mobiltjenester. Myndighetene og Post- og teletilsynet (PT) har ansvar for å følge opp Netcom. Om PT vil foreta seg noe overfor Netcom denne gangen gjenstår å se. Det kommer an på hva som står i rapporten som Netcom snart skal overlevere.

 

- Men da skal vi tenke ordentlig på det og se om det er noe vi må gjøre, av type å sende strenge brev, sier PT-direktør Willy Jensen.

 

- Hva annet kan dere gjøre?

 

- Godt spørsmål. Vi har begrensede sanksjonsmuligheter. I hvert fall så lenge slike ting skjer såpass sjelden. Vi kunne teoretisk anbefale myndighetene å ta fra dem lisensen, men da skal det mye mer til. Vi er overhode ikke i nærheten av det, sier Jensen.

 

Er det ikke påtagelig at dette skjer med Netcom og ikke med Telenor?

 

- Jeg er fristet til å si ja. Jeg synes litt synd på Netcom, på et vis. Jeg tror ikke de er mer sjuskete i sin driftsikkerhet enn Telenor. Jeg tror de har hatt litt uflaks, men på den annen side har de hatt problemer fire ganger på et par år. Det har nok skjedd ting i Telenors nett også, men ikke i tykkeste Oslo.

 

- Jeg tror nok at det er verst for Netcom selv. Fordi de mister omdømme og pålitelighet i markedet og de kan komme til å miste kunder, avslutter Jensen.

Les også:
Sun krasjet Netcom
Oslo hardest rammet av Netcom-feil