Avanserte funksjoner på billig gps

TomTom oppdaterer mellomklassemodellene med IQ Routes og Lane Guidance.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har avansert funksjoner vært forbeholdt relativt dyre navigasjonsenheter, som for eksempel Go-serier fra TomTom. Dette er modeller i det øvre prissjiktet, med priser fra rundt 3 000 kroner.

På slike enheter får man gjerne TMC, blåtann, FM-sender og en rekke andre mer eller mindre nyttige ekstrafunksjoner. Modellene i mellomklassen har normalt sett gitt lite annet enn standard navigasjon og interessepunkter.

Nå oppdaterer TomTom sine modeller i både billig- og mellomklassesegmentene. Det vil fortsatt være mulig å kjøpe TomTom-modeller helt strippet for ekstrafunksjoner, men allerede fra 1 400 kroner kan du nå få de to avanserte funksjonene IQ Routes og Lane Guidance. Både minstemann TomTom One, og den noe mer avasnerte XL, får disse funksjonene når de nye modellene kommer i salg i løpet av april.

Velger raskeste vei

En skulle kanskje tro at de fleste gps-er velger raskeste rute som standard, og det gjør de da også på sett og vis. Programvaren beregner avstander og fartsgrenser for å finne det som i en ideell verden er raskeste rute til målet. I den virkelige verden er det imidlertid ikke slik at korteste vei er raskeste vei.

IQ Routes samler nemlig inn informasjon fra TomTom Home-brukere som har sagt seg villig til å dele sine gps-data - noe hele 90 prosent av brukerne er villige til, ifølge TomTom.

Ved å analysere disse dataene kan gps-en beregne hvilke strekninger trafikken flyter raskest til forskjellige tider på døgnet og forskjellige dager i uken. Beregningene kan du så laste ned via Home-tjenesten. Dermed kan det være at du tidlig på morgenen vil få et annet ruteforslag enn sent på kvelden. Alt avhenger av hva TomTom har funnet ut om trafikkbildet på den gitte strekningen. Er det køkjøring og morgenrush kan det være at ruten som er raskest på en folketom søndagskveld, ikke er særlig egnet om du ønsker å komme deg raskt til jobb en mandags morgen.

TomToms talsmann, Niklas Casserstedt, påpeker at IQ Routes er såpass nyttig at han anbefaler brukerne å kjøre med gps ikke bare når man skal navigere til et sted man ikke er kjent med, men at man også bør bruke den til daglig. Slik vil man kunne geleides utenom de mest trafikktunge områdene på vei til for eksempel jobb.

Beregningene er presise ned til fem minutters intervaller, syv dager i uken.

Lettere å finne riktig avkjørsel

En funksjon vi har sett på en rekke avanserte navigasjonsenheter de siste årene, er noe som kalles Lane Assist, eller som i TomToms tilfelle: Lane Guidance.

Dette er en funksjon som hjelper deg å velge rett fil i store kryss og på veier med mange kjørefelter. I det du nærmer deg et slikt område vil kartet på skjermen erstattes av et illustrasjonsbilde som viser hvilken fil du skal velge.

Med eller uten

De nye TomTom-modellene er ventet å være klare for salg i løpet av april. I denne omgang er det TomTom One og TomTom XL som har blitt overhalt, med både ny design og de avanserte funksjonene.

Det vil også være mulig å kjøpe de to modellene uten IQ Routes eller Lane Guidance.

Anbefalte priser for TomTom ONE IQ Routes, med 3,5 tommers skjerm og ny design er satt til 1 395 kroner for TomTom ONE IQ Routes Scandinavia, 1 699 kroner for TomTom ONE IQ Routes Europe og 1 899 kroner for TomTom ONE IQ Routes Europe T (med TMC).

TomTom XL IQ Routes, som har alle nøkkelfunksjonene fra ONE, men 4,3 tommers bredskjerm har fått veiledende pris på 1 695 for TomTom XL IQ Routes Scandinavia, 1 995 kroner for TomTom XL IQ Routes Europe og 2 295 kroner for TomTom ONE IQ Routes Europe T (med TMC).