Avviser ungdomsflukt fra Facebook

Avviser ungdomsflukt fra Facebook

En finansforsnakkelse fører til Facebook-sjefen må forsvare seg mot ungdomsflukt.

Tidligere denne måneden sa finansdirektør David Ebersman at Facebook sliter med å holde oppmerksomheten til tenåringer. Mange vil si at den sosiale nettjenesten dermed er nærmere det virkelige liv enn på lenge. Men når det kommer til vekst i tjenesten og ha brukere som interesserer annonsørene er det dårlig nytt, ut fra gjeldende markedsføringstenking.

Ebersman la seinere til at problemet var manglende vekst i denne gruppen, selv om andelen brukere er stabil. Men observasjoner tyder på mer bruk av Snapchat, Twitter og Instagram blant yngre brukere.

Beroliger

Nå er toppsjef Sheryl Sandberg ute og heller olje på opprørt analytikersjø.

- Det vesentligste av tenåringer i USA har Facebook-konto. Flertallet av disse tenåringene bruker Facebook daglig, sier Sandberg til All things D ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

Med andre ord bekrefter Sandberg det Ebersman sa, med en positiv vri.

Identisk norsk trend

De som jobber med sosiale medier i Norge ser noe av den samme tendensen.

- I mine egne undersøkelser via bedriftsbloggen min så er det Instagram og Snapchat som gjelder om dagen. Jeg tror nok at Google+-gjengen håper på at de skal få sin andel av brukere, men jeg tviler på det, sier Hans-Petter Nygård-Hansen, kommunikasjonsrådgiver som også driver bloggen hans-petter.info.

- Hvordan det ser ut i den store sammenhengen får vi uansett ikke vite før Ipsos MMI kommer med sine ferske statistikker i desember.

Gamlis

Utfordringen med å lage en samlende tjeneste for alle aldre er en grunn som går igjen som forklaring for hvorfor Facebook sliter.

- Sandberg prøver å dekke til hvilke problemer Facebook har blant unge. Mine egne seks tenåringer mister interessen for Facebook til fordel for Twitter og Instagram, sier analytiker Zeus Kerravala hos ZK Research.

- Jeg mener grunnen er at jeg og mange andre foreldre også er på Facebook. Dermed er nettjenesten mindre ungdomstrendy, og blir dermed i økende grad en gamlis-greie.

Tenåringer og investorer samme vei

Det er flere skygger på Facebook-himmelen enn laber ungdomsinteresse. Samtidig med disse dårlige nyhetene ble mikrobloggetjenesten Twitter børsnotert til høyere verdier enn Facebook klarte i sin tid, og uten den fantastiske nedturen Facebook opplevde etter å ha gått på børs.

Dermed kan Facebook også være i ferd med å miste interessen blant investorer på linje med blant ungdom.

Brukergruppen som øker bruken av Facebook er «den grå horde», med andre ord er alderssnittet stigende. I USA er ikke dette ansett å være en kjøpesterk gruppe som endrer innkjøpsmønster etter lette reklamekampanjer.