De strømmer konserter til verden

UKAS NYKOMMER: Startup-gutta i Feat.fm har utviklet en sosial og interaktiv plattform for strømming av konserter.

Publisert Sist oppdatert

- Hva heter dere?

- Feat.fm

- Hvor mange er dere?

- Vi er fem stykker.

- Hvor holder dere til?

- Vi holder per i dag til på NTNUs Entreprenørskole i Trondheim, men flytter inn på musikkbransjens egen teknologihub, Mashup Innovation Hub på 657 i Oslo nå til sommeren.

- Hva gjør dere?

- Vi lager en sosial og interaktiv nettplatform for live streaming av konserter. Her kan artister sende sine konserter live til hele verden og på den måten nå ut til en internasjonal fanskare. I tillegg åpner de sosiale intaksjonsmulighetene platformen tilbyr, en mulighet for fans til å samhandle med andre fans, og (om artisten ønsker det) til og med artisten selv under selve konserten.

- Hvordan skal dere forandre verden?

- Med dagens digitale distribusjon av musikk har selv mindre artister begynt å fans fra hele verden, samtidig som det er konsertinntekter som er deres største inntektskilde. Det betyr at de gjerne ikke når ut til alle sine fans med det de faktisk tjener penger på ettersom det er dyrt og tidkrevende å dra på turneer der de når ut til alle sine internasjonale fans.

- Selv om en konsert på nett aldri vil kunne sammenliknes med å faktisk se dem live, har vi sett at man kan gjennskape mye av live følelsen ved å tilby et sosialt aspekt utover kun det å se en video av en opptreden. Veldig få drar på konsert alene, hvorfor skal du gjøre det om du ser den på nett?

- På feat.fm lar vi artister endelig tilby noe mer enn et opptak, en musikkvideo eller en lydfil til fans de vanligvis ikke når ut til, og vi som ser på kan møte andre fans med samme musikalske interesser, i tillegg til at vi får et nærmere forhold til våre favorittartister.

- Hvorfor er dere bedre enn alle andre?

- Fordi vi får med oss mer av det sosiale rundt det å se på en konsert. En valing videostream er generisk og noe alle kan få til, derfor fokuserer vi mest på det sosial og interaksjonen mellom fans og med artist under selve konserten.

- Hvilket språk koder dere i?

- Vi koder backenden i Python, et veldig enkelt men likevel kraftig språk som tillater oss å utvikle raskt. I tillegg er det et svært aktivt utviklermiljø rundt Python, slik at det er ekstremt mye bra åpen kildekode som vi kan bruke. Ofte er det slik at vi diskuterer en ny feature, og så er det bare å laste ned en pakke, konfigurere den og så er det oppe og går.

- Frontenden er HTML5 og Javascript, der vi benytter mye åpen kildekode også, for eksempel Twitter Bootstrap og Google Angular for å nevne noen.

- Hvilket operativsystem eller plattform skal kundene bruke?

- Kundene kan bruke alle enheter som støtter HTML5, CSS3 og Javascript, det vil si omtrent alle moderne enheter og nettlesere og operativsystem som støtter dette. Designet er også responsivt, så det fungerer på alle skjermstørrelser.

- Hva er det vanskeligste valget dere har tatt?

- Vet ikke hva det vanskeligste valget vi har tatt skal være, men det handler stort sett om prioriteringerer. Det hender vi må si nei til artister som ønsker å bli streamet, enten det er fordi vi ikke har kapasitet eller fordi stedene de skal spille fra ikke har tilstrekkelig båndbredde til å streame fra. Det er kjipt, men for oss er det viktig at både artisten og vi selv fremstår som profesjonelle, og da kan vi ikke ha en stream som hakker hvert femte sekund.

- Hva håper dere å få til, på lang sikt?

- Målet vårt er å bli størst i verden på live streaming av konserter, det vil si å ha flest brukere innom for å se konserter hos oss.

- Hvem ville du helst ansatt, hvis du hadde fritt valg i hele verden?

- Hm, det var et vanskelig spørsmål, har ikke tenkt noe særlig på det, for vi har fokusert mest på det teamet vi har nå. Men om vi kunne valgt helt fritt, så hadde det ikke vært feil å ha med Daniel Ek eller Alex Ljung på teamet, med tanke på de erfaringene de har med å være en startup innen teknologi og musikk.