Derfor tilbyr operatørene gratis-tjenester

Teleselskaper mener det er fornuftig å la deg snakke og sende sms gratis via apper.

Publisert Sist oppdatert

For en liten stund siden ble det kjent at det franske telefonselskapet Orange har lansert appen Libon, som gjør det mulig for Iphone-brukere å tekste og ringe gratis.

Ifølge planen, er det meningen at Libon skal komme til Android i starten av neste år. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Virker fornuftig

Mange har undret seg over hvorfor et teleselskap med en omsetning på omkring 340 milliarder kroner, lanserer en applikasjon til mobil-VoIP (voice over IP), som direkte konkurrerer med selskapets egne tale-og sms-tjenester.

- Orange ser stadig på innovative tjenester som kan forbedre kommunikasjonsopplevelsen. Målet for Orange Group ved å lansere en app, er å demonstrere vårt engasjement til å presse grenser og utforske nye muligheter for vekst, forklarer talsmann for Orange’s engelske pr-byrå, Andrew Durkin.

På spørsmål på om de ikke ødelegger dere for sin egen ringe-og sms-tjeneste med Libon, sier han:

- Mobilbrukere som bruker de fleste mVoOP-løsninger (mobil VoIP), er også aktive mobilbrukere generelt. Derfor er det fornuftig at vi har en Orange-løsning til disse kundene. Ved hjelp av Libon forventer vi å tiltrekke oss nye kunder som vi kan ha et direkte forhold til, sier Durkin.

Vil øke omsetningen

Selv om Libon er gratis mellom Libon-brukere, på samme måte som med Skype, så øker omsettingen til Orange når brukerne ringer til fasttelefoner eller mobiltelefoner.

Orange har planer om å bruke Libon-premium-tjenesten sin som ”agn” for eksisterende kunder.

Andre internasjonale konkurrenter som Deutche Telekom og Telefónica, har lignende tjenester, med henholdsvis Bobsled og Tu Me.

Selskapene håper at dette skal vinne virksomheten tilbake fra tjenester som Skype, Viber og Whatsapp, som for øyeblikket har stjålet markedet fra de etablerte teleselskapene.