Digg samarbeider med Microsoft

Digg samarbeider med Microsoft

Verdens største programvareselskap har vunnet en ny seier i kampen om nettmarkedet.

Microsoft sitter ikke stille i sommermånedene. Selskapet har fått en ny, eksklusiv annonseavtale med den populære webtjenesten Digg. Avtalen er en ny viktig seier for Microsoft i kampen om nettannonsene, og mest i kampen mot konkurrenten Google.

Avtalen handler om tekstannonser ved artikler på Digg. I tillegg vil de to selskapene samarbeide om utvikling av nye kampanjer som kombinerer annonser og teknologi på nett. Microsoft vil gjennom avtalen også samarbeide med Diggs annonsepartner, Federated Media Publishing.

Den inngåtte avtalen har en varighet på tre år, har selskapene kunngjort.

LES OGSÅ: Microsoft vil ha reklame i Word

Digg er en sosial nyhetstjeneste der brukerne selv kan rangere nyheter. Ved å stemme på artikler kan de gjøre dem mer tilgjenglig for andre lesere.

Digg har rundt 17 millioner unike brukere pr. måned.

Samarbeidet med Digg er en ny opptur for Microsoft, etter at Redmond-seksapet hadde en tung vår. Først tapte Microsoft kampen om Doubkleclick. Google kjøpte annonsestyringsselskapet for 3,1 milliarder dollar. Etter det prøvde Microsoft seg på et samarbeid med Yahoo, men heller ikke det gikk i boks.

Men i mai fikk Microsoft endelig napp, og kjøpte Aquantive for seks milliarder dollar. Nå vil den eksklusive Digg-avtalen styrke Microsofts drøm om herredømme på nettet ytterlige.

LES OGSÅ: Microsoft tar inn på Google

Nett-tjenester