Døden for tekst-basert Captcha?

Det blir lettere å registrere seg på nettsteder når tekst-basert Captcha avgår med døden. Redningen kommer fra uventet hold.

Publisert Sist oppdatert

Så sant du ikke er fullstendig fersk på internett, så har er det svært stor sannsynlighet for at du har kommet over verifiseringsløsningen CAPTCHA (Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart).

Den til tider slitsomme løsningen var opprinnelig tenkt som en enkel måte å bevise at du er et menneske og ikke en automatisert nettrobot, og ble først tatt i bruk tidlig på 2000-tallet. Captcha blir i dag hovedsakelig brukt for å forhindre automatisk opprettelse av spam-botter i nettforum, gratis epost-tjenester og den slags.

Det er ukjent hvor mange tastaturer som har møtt en grusom død som følge av raserianfall over gjentatte forsøk på å tyde uleselig tulletekst, men nå ser det ut til at det kanskje endelig blir slutt på galskapen. Bra både for maskinvare og brukernes vett.

Redningen kommer riktignok fra uventet hold - annonser. Dette melder nettstedet Yahoo.

Redder dagen med annonser

Det er mye man kan irritere seg over på internett. Captcha og annonser er to muligheter. Nå kan sistnevnte fjerne mye av frustrasjonen for den første.

For mens Captcha liksom skal være enkelt å forstå og raskt å bruke, viser tallene at mens gjennomsnittstiden folk bruker på å tyde Captcha-teksten er på halvgærne 14 sekunder, er det slett ikke uvanlig å bruke mye lenger tid enn det.

Heldigvis begynner dette å gå opp også for løsningsleverandørene, og flere har så smått begynt å kaste tekst-basert Captcha til fordel for en løsning som ikke bare er like sikker men også raskere å tyde, frustrerer mindre og kanskje bidrar positivt til inntjeningen på nettstedet.

CAPTCHA: Hva er best? Ny, annonse-basert CAPTCHA (øverst) eller tradisjonell tekst-basert (under). Illustrasjoner: (hhv) Adcaptcher og Ticketmaster. Montasje: Kenneth Christensen

Fremfor å tyde tall og bokstaver presentert i en font bare djevelen selv kunne komme opp med, blir brukere i stedet presentert med en annonse eller logo for en kjent merkevare, og bedt om å skrive inn for eksempel slagordet i annonsen eller firmanavnet.

Ett av selskapene som sverger til annonse-basert brukerverifisering er Solve Media, som påstår at den nye løsningen kutter tiden, som brukes på å bekrefte at du faktisk er menneske og ikke maskin, i to.

Andre som aner mulighetene, og som også har kastet seg på bølgen er selskapene Adcaptcher og Nucaptcha.

Når annonse-basert verifisering i tillegg gir en kjekk bonus i form av klingende mynt i kassa for nettstedet, kan det jo raskt bli en win-win-win-situasjon for annonsører, brukerne og ikke minst nettstedene selv.

Flere muligheter

Annonser er heller ikke den eneste muligheten for å enkelt bekrefte din menneskelighet på nett. Andre arvtakere for tradisjonell tekst-Captcha inkluderer små regnestykker som må besvares riktig for å kunne gå videre, eller små puslespill bestående av fire deler som må settes sammen til å danne et bilde.

Andre igjen ber bruker om å for eksempel markere et spesielt område i et bildet som presenteres, eller svare på enkle spørsmål som "hvilket dyr er det bilde av her".

Riktignok kan det se ut som fremtiden for denne type verifisering ligger i annonser, for det er ikke lett å takke nei til den ekstra inntekten det medfører.

Og hvem skulle trodd at nettannonser skulle komme til å gjøre livet på internett bedre?

LES OGSÅ: Ja vel, så er jeg en maskin, da.