Facebook går forbi Google som mest besøkte nettsted i 2010

Facebook går forbi Google som mest besøkte nettsted i 2010

Det sosiale nettverket er også det uttrykket det ble søkt mest etter i løpet av året, sier Hitwise.

2010 var året da Facebooks suksess virkelig eksploderte. For første gang noensinne besøkte amerikanske nettbrukere det sosiale nettverket mer enn noe annet nettsted, og danket dermed ut nettkjempen Google, ifølge en rapport fra internettanalyseselskapet Hitwise.

LES OGSÅ:

Dramatiske IT-prognoser for 2011

Facebook, som fikk svært mye både god og dårlig medieomtale i fjor, kapret 8,93 prosent av alle amerikanske besøk mellom januar og november 2010. Google, som hadde førsteplassen i 2009, ble jekket ned til andreplass med 7,19 prosent av alle besøk, opplyser Hitwise ifølge PC Worlds nyhetstjeneste.

Google har lenge vært på topp både når det gjelder antall besøk og tiden folk tilbringer på et nettsted, men Facebook begynte for alvor å kapre terreng i fjor sommer.

LES OGSÅ:

Facebook-trender 2010

I september rapporterte analyseselskapet ComScore at i løpet av august gikk Facebook forbi Google når det gjelder tiden amerikanske brukere var på et nettsted. Disse brukerne tilbrakte total 41,1 millioner minutter på Facebook i august, sammenlignet med 39,8 millioner minutter på Googles forksjellige sider, inkludert Google News og YouTube.

Hitwise rapporterer også at de har analysert de 1000 mest brukte søkeordene i 2010, og fant at ”Facebook” var det ordet det ble søkt mest etter.

LES OGSÅ:

Nettsamfunn med 50 venner utfordrer Facebook

- Dette er det andre året at siden til det sosiale nettverket har vært det mest brukte søkeordet totalt, med 2,11 prosent av alle søk, skriver Hitwise. Det var faktisk fire variasjoner av ”Facebook” i de ti mest brukte søkeuttrykkene i 2010: facebook, facebook login, facebook.com og www.facebook.com.

Andre søkeord blant topp ti inkluderer Craigslist, Myspace, YouTube, eBay, Yahoo og Mapquest, rapporterer Hitwise.