Fiberpris til Toril Nag

Fiberpris til Toril Nag

Lyses konserndirektør har fått Broadnets fiberambassadør-pris.

Altibox som tjenesteleverandør har i dag 37 partnere og runder utpå våren 300.000 fiberoppkoplete hjem i Norge.

– Prisen er en anerkjennelse til alle de superflinke folkene i Altibox og Lyse, for den jobben som gjort gjennom 10 år, og for den modellen vi har brukt for å tilby fibernett til norske boliger, sier Toril Nag.

Størst på fiber i Norge

Kundeveksten var for Altibox i fjor 45.000 noe som er solid over utfordreren Telenor. Lyse-konsernets televirksomhet omfatter ikke bare tjenesteleveranser. De har også over 100.000 bredbåndskunder som de selv eier via Lyse AS, Viken Fibernett, Østfold Fibernett og Skagerak Fiber. Viken og Skagerak, EB Marked og BOF inngår nå i et nytt selskap under etablering der også EB er medeier.

Med fra starten

Toril Nag var sammen med Eirik Gundegjerde en av to som startet Lyses televirksomhet i 2002. Hun ble hentet inn fra Sogn Network (senere TDC) etter at Lyse solgte sin televirksomhet innen bedriftsnettet til dem for om lag 700 millioner kroner. Hun har med andre ord vært sentral i Lyses omfattende fibersatsing siden starten med et avbrudd i noen år da hun jobbet i daværende Fokus Bank og KPMG. Hun kom tilbake til Lyses televirksomhet i desember 2010. Nag var også en tid ansatt i Tandberg videokonferanser.

Lyse-konsernet har investert milliardbeløp i fiberutvikling og Toril Nag har vært en av krumtappene også på finansiell side i konsernets satsing.

Toril Nag, født 1964. Hun er utdannet sivilingeniør i Computer Science/Communications ved University of Strathclyde i Skottland. Nag er styreleder i Altibox as, Noralarm as, Lyse IT as, og i Lyses fiberselskaper Lyser Fiber as, Viken Fibernett as og Skagerak Fiber as. Hun er styremedlem i Lyse Produksjon as, Lyse as, Dolphin Group asa og IKT Norge. Hun satt også i Digitutvalget som nylig la fra NOU nr. 2 2013 om digitaliseringen av Norge.

Toril Nag har hele tiden fra den spede starten i 2002 vært en konsekvent talskvinne for fibernett – også i perioder der mange andre har nølt eller betvilt at så sterke nett ville være påkrevd.

Prisen som Årets Fiberambassadør ble delt ut onsdag på Fiberdagen til Broadnet i Colloseum Kino i Oslo. Over 800 mennesker hadde Broadnet samlet både fra bransjen og fra andre samarbeidspartnere.

Effekt av langsiktig strategi

- Da vi startet opp hadde vi aldri trodd at vi skulle lykkes så godt, verken i Rogaland eller i resten av landet. Vår plattform, som infrastrukturaktør, har vært avgjørende. Vi har en historie på å investere for fremtiden. Den har vi brukt på fibernett, og vi begynner nå å se effekten av en langsiktig investeringsstrategi. Lyses Televirksomhet leverer et positivt driftsresultat, som blir bedre kvartal for kvartal, sier hun.

Fiber viktig for alle

– Personlig er det hyggelig å få prisen, ikke minst fordi det i perioder har vært en kamp for å få aksept for at fibernett er det eneste alternativet for å sikre at vi ikke får et digitalt klasseskille både i Norge og mellom Norge og utlandet. Kraftselskapene har tatt en viktig samfunnsrolle i arbeidet med utrulling av fibernett, på tross av kritiske røster. Det vi ser nå er, noe vi visste allerede for 10 år siden, at dette ikke bare er samfunnsøkonomisk riktig, men også bedriftsøkonomisk interessant, sier Toril Nag.

Les om: