Fra boks til programvare

Tandberg-veteranene i Synergy Sky lager videokonferanse for tjenestetilbydere - uten maskinvare.

Publisert Sist oppdatert

På skjermen smiler Tandberg-veteranene Ståle Reitan, Tolga Sakman og Patrik Christiansen. De tre er i selskapets nye New York-kontor for å bygge ut Amerika-satsingen for norske Synergy Sky, programvare som gjør det mulig for andre selskaper å bygge egen video- og enhetlig kommunikasjon som tjeneste.

- Video er global teknologi. Selskaper bruker det for å samhandle i et globalt marked, og det gir oss insentiv til å åpne kontorer rundt om i verden. Vi må være der kundene er, sier Reitan, administrerende direktør i Synergy Sky.

Video er størst i statene

Synergy Sky har allerede lokal tilstedeværelse i Norden og Europa, og det er ikke tilfeldig at Amerika er neste stopp. Amerikanerne har nemlig lenge vært ivrige video-brukere på møterom, kontor og hjemmekontor.

- USA-markedet har tradisjonelt sett vært det største for videokonferanse, sier Sakman, leder for New York-kontoret og selskapets Amerika-satsing.

Han mener likevel at markedet ikke er mettet, slik det er i Norden der video enda ikke er like mye brukt som det er i statene. Synergy mener det er rom for vekst i USA, hvor både virksomhetene og kundene er globale. Spesielt er østkysten aktuell, fordi det er her de fleste tjenestetilbyderne holder til. På vestkysten er det mest produsenter og utviklere, og det er tjenestetilbyderne Synergy sikter seg inn på.

Selskapet mottok også en betydelig sum investeringskroner i fjor, noe som gjorde det mulig å etablere kontor utenfor Norden raskere enn det som ellers ville vært mulig.

Nærmere hjemtraktene har selskapet allerede kontor i Norge og Sverige, og planene nå er å utvide til Benelux og Storbritannia i nærmeste fremtid. Synergy har allerede en kundebase i disse områdene, men mener at det er viktig med lokal tilstedeværelse. Asia er også et marked Synergy snuser på.

- Video er veldig fleksibelt, men når man jobber i et globalt marked, med tids- og kulturforskjeller, så er det viktig med lokal tilstedeværelse, påpeker Reitan.

Global, uavhengig plattform

En viktig del av strategien er å utnytte eksisterende infrastruktur og maskinvare som kunden allerede har investert i, ved å utvide tilbudet med leverandør-uavhengig programvarebaserte skytjenester. Det er mange som har eksisterende infrastruktur på plass, som de fortsatt ønsker å bruke.

- Vår plattform er basert på kundens behov, og utviklet på erfaring fra flere år med konsultasjon og kundeutvikling. Det vi ser er at kundene ønsker seg video-as-a-service. Så vi har samlet sammen all vår erfaring og utviklet en plattform som kan levere det, sier Reitan.

I likhet med andre, ferske aktører på området som Videxio, Cloudx og Telenor-eide Comoyo, mener Synergy Sky at fremtiden ligger i programvare, ikke dedikert maskinvare og dyr infrastruktur.

- Våre kunder er ikke lenger låst til enprodusent når det blir lettere å innføre ny infrastruktur. De kan flytte gradvis, og fortsette å bruke den eksisterende videokonferanse-løsningen, påpeker Reitan.

- Nøkkelen er at brukerne generelt sett ikke bryr seg om hvilken infrastruktur som ligger bak videokonferanse. Og det bør de heller ikke være nødt til, sier Christiansen, styreformann og salgsdirektør i Synergy Sky.

Selskapet vil plassere seg midt i mellom eksisterende infrastruktur og vekstbehov nå som behov for dedikert maskinvare, ifølge Synergy, er i ferd med å forsvinne.

- Video er på vei ut av maskinvaren og inn i programvare. Pc-er er kraftige nok til å støtte klienter i programvare, og det er ikke engang lenger behov for dedikerte klienter, mener Sakman.

Integrering, videresalg og fakturering

Selskapet mener deres løsning dekker et behov for tjenestetilbydere i skyen som ønsker å levere videokonferanse som en del av sin produktportefølje, ved å utnytte utstyr som allerede er på plass hos kundene, og levere integrerte tjenester og skreddersydde løsninger. Det kan det være en god del å spare på.

Flere tjenestetilbydere forsøker eller har forsøkt å utvikle egen programvare for videokonferanse, til samlede kostnader på flerfoldige millioner kroner. Utfordringene ligger i tynne marginer, og Reitan forteller at mange som har forsøkt seg, snart finner ut at det er vanskelig å profittere på å utvikle egne løsninger in-house.

- Det er utfordrende å utvikle videotjenester. Du trenger erfaring med utvikling, marked, video, sanntidssystemer og big data. Det er her vi kommer inn. Kundene våre kan enkelt skreddersy og integrere mellomvaren vår, sier Reitan.

Synergy mener nemlig at den største utfordringen tjenestetilbydere har er nettopp behovet for skreddersydde løsninger. Fakturering er et eksempel, og noe som selskapet har utviklet en løsning for.

- Det er behov for en slik løsning. Det er et behov for en multiplattform som legger til grunn for vekst, og det er alltid et gap mellom det du har og det du trenger å bygge opp, sier Sakman. "Alle vil at deres løsning skal være unik", avslutter han.

Videokonferansen med Synergy avsluttes, og teamet drister seg ut i New Yorks snødekte gater, på vei til kundemøte for å presentere seg og sin løsning til det amerikanske markedet.