Frykter Google og Doubleclick

Frykter Google og Doubleclick

Den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC er svært skeptisk til Googles planer om å kjøpe Doubleclick.

Organisasjonen, Bureau Européen des Unios de Consommateurs (BEUC), er nemlig redd for at forbrukernes rettigheter vil bli kompromittert på grunn av den massive mengden data som Google vil bli sittende på.

BEUC har bedt EU-kommisjonen og andre myndigheter om å undersøke hvordan avtalen vil påvirke forbrukerne.

Doubleclick er en gigant innen videreformidling av nettbasert reklame og i april annonserte Google sine planer om å kjøpe opp selskapet. Allerede da lovet Google at et slikt oppkjøp ikke ville få noen negative konsekvenser for personvernet.

- Ikke overraskende er vi uenige i dette, sa Googles Rachel Whetstone i en kommentar til forbrukerombudenes bekymringer i går.

Selskapet tror at avtalen vil lede frem til lavere priser på reklametjenester, både for de som publiserer og averterer. Den vil også gi mer relevante reklamer til publikum, ifølge Google.

Amerikanske personvernorganisasjoner er også bekymret for hvordan Google vil beskytte brukernes personlige informasjon, og hvordan de vil behandle cookies og annen data som kan bli brukt til å identifisere internettbrukere.

LES OGSÅ: Google-kjøp blir gransket