Fylkeskommune i samarbeid med Google

SAMARBEID MELLOM FLERE: Fra venstre: Heidi Aars fra Google Norge, Morten Danielsen fra Sparebanken DIN, Tommy Odinsen fra Innovasjon Norge Telemark, Ulf-Tore Windegaard fra Kragerø Sparebank, fylkesrådmann Evy-Anni Evensen i Telemark fylkeskommune, prosjektleder Hugo Pedersen i Telemark Online, Tryggve Moe fra Sparebanken Sør og John Einar Rørvik i Sparebank1 Telemark. (Foto: Ole Bjørn Næs, Indici)

Fylkeskommune i samarbeid med Google

I april i fjor inngikk Telemark fylkeskommune og Innovasjon Norge i Telemark et samarbeid med Google. Resultatet ble et kompetanseprogram for 100 bedrifter.

Telemark Online er et kompetanseprogram for Telemarks-bedrifter. Formålet er å øke kunnskapen ved bruk av digitale medier og gjøre næringslivet i Telemark synlig digitalt.

Det var etter en dialog mellom Google, Innovasjon Norge Telemark, og Fylkeskommunen i Telemark at prosjektet ble et faktum.

Fra januar i år har over 100 bedrifter fra hele Telemark deltatt for å lære seg hvordan de kan kommunisere digitalt på best mulig måte i forhold til egen virksomhet. Samlingene ble levert av 18 lokale bedrifter fra Telemark med ulik ekspertise innen digital markedsføring.

Videreføres

Kompetanseprogrammet ble det som kan kalles en suksess. Etter en evaluering underveis i prosjektet melder hele 94 prosent av deltakerne at de vil anbefale prosjektet videre. Det vil trolig Hovedutvalget for Næring i Telemark også gjøre.

Utvalget mener prosjektet har riktig fokus når det kommer til næringsutvikling, og har derfor bestemt seg for å videreføre prosjektet. 

– Vi er kjempeglade for at det nå vil komme en ny runde med Telemark Online. Dette vil bidra til å gjøre en forskjell og skape fremtidig vekst. Spesielt for de mindre bedriftene som kan få åpnet helt nye markeder, sier prosjektleder i Telemark Online, Hugo Pedersen.

Fremme Telemarks interesser

Fylkesrådmannen i Telemark fylkeskommune, Evy-Anni Evensen, sier  at all erfaring så langt, både med frammøte på arrangementer og deltakelse, viser at dette har vært et meget godt tiltak.

– Jeg ser en videreføring som et meget godt bidrag inn for å fremme Telemarks interesser, sier Evensen i en melding. 

Pedersen forteller at han har fått gode tilbakemeldinger også fra deltakerne på kurset. Blant annet har enmannsbedriften Næs Consulting fått inn to nye kunder i etterkant av kurset. Pedersen ser også positivt på at Bilfinger IS Norway, som er fylkets største arbeidsgiver og som var med på det første kurset, allerede har meldt seg på til neste runde.  

Ny digital reise

– 86 prosent av deltakerne melder at de har eller skal ta grep som et konkret resultat av prosjektet, sier prosjektlederen. 

Neste runde vil gå av stabelen rundt årsskiftet, og da skal 100 nye plasser fylles av både private og offentlige Telemarks-bedrifter. Pedersen forteller at det er meldt stor interesse for kurset, og at 20 prosent av plassene allerede er fylt opp av interessenter.

– Nå begynner jobben med å evaluere, se på nye muligheter og legge til rette for en ny digital reise, sier Pedersen.