Alt text

Caption

Ga bort flere tusen Surface-er

Adobe Max / Los Angeles: VIDEO: Sjokk og gledeshyl blant Adobe-brukere da Microsoft ville terge Apple.

Microsofts nye toppsjef Satya Nadella kom på scenen under åpningen av Adobe Max-brukerkonferansen her i Los Angeles mandag.

Før han var ferdig med foredraget sitt, hadde han gitt bort en Surface Pro 3 hybrid-pc til (nesten) alle konferansedeltakerne.

Blant de nærmere 6000 deltakerne på konferansen brøt det ut ellevill jubel da det sank inn hos publikum hva det var Nadella nettopp hadde kunngjort. Mange var åpenbart overrasket.

– Kjekt å bli kvitt dem

Nå falt det riktignok også noen syrlige replikker da tilhørerne var i ferd med forlate «storsalen» i Nokia Theater ved siden av Los Angeles Convention Center like etter at Microsoft-sjefen hadde demonstrert sin gavmildhet.

– Det var kanskje den eneste måten Microsoft greide ble kvitt noen av de mange usolgte Surface-ene sine, var et av utsagnene PC Worlds utsendte overhørte i trengselen ut fra salen.

Sannsynligvis kom replikker av den typen fra noen av de misunnelige blant dem som ikke fikk en gratis Surface Pro 3. For det var tross alt en del som ikke fikk.

Blant disse finner vi oss journalister som er til stede på konferansen. Journalistkolleger vi snakket med, var enig om at dét var en riktig beslutning av Microsoft.

Dessuten var det folk bosatt i et visst antall land som ikke fikk noen Microsoft-maskin. Listen var etter det vi forstår i overensstemmelse med oversikten over land som amerikanske myndigheter ikke ønsker at noen skal distribuere avansert teknologi til.

I tillegg hindrer amerikansk lovgivning at en del offentlige ansatte, blant annet i utdanningssektoren, får lov til å ta imot den slags gaver, fikk vi høre.

Adobe med touch-støtte

Det var åpenlyst allerede før den store brukerkonferansen åpnet at Microsoft nå har fått godt innpass hos Adobe.

Som kjent har Adobe lagt inn støtte for betjening via berøringsfølsom skjerm i Photoshop og andre programmer, noe som også omfatter Surface-maskinene fra Microsoft.

På sponsorlisten til Adobe Max befinner Microsoft seg i toppsjiktet, som en av de såkalte platinum-sponsorene. Og under registreringen ved først dags ankomst til messen måtte alle taste inn tildelt brukernavn og passord på Surface-maskiner som var satt frem på registreringsskrankene, blant annet der presseregistreringen foregikk.

Et stikk mot Apple?

I diskusjonene etter Microsofts gavemilde utspill kom det frem at en del så på Surface-episoden som et forsøk fra Microsoft for å markere seg litt overfor Apple.

Selv om Apple og Adobe har hatt til dels ganske kraftige stridigheter seg i mellom til tider, for eksempel i krigen om Flash-teknologien, har Adobes sterke satsing på mobile løsninger i senere tid så å si utelukkende handlet om apper for iPad og iPhone.

Android-versjoner av disse løsningene snakker Adobe om bare i bisetninger om at dette er noe som kommer på et eller annet ikke nærmere angitt tidspunkt i fremtiden, og det er så langt dårlig med apper for Windows-mobiler og -nettbrett.

Men Surface Pro 3 med på listen over maskiner som kan utnytte de nyeste funksjonalitetene hos mange Adobe-programmer.

Microsoft vil åpenbart også være på talefot med de grafiske og kreative miljøene, som tross alt utgjør ganske store verdier for dem som kan levere produkter og tjenester til noen av de viktigste aktørene innenfor salg og markedsføring.

For der står grafisk design, video, web og animasjoner som en stadig viktigere del av virkemidlene.

Vi konstaterer for øvrig at de som fikk utlevert en Surface Pro 3 i Los Angeles, også fikk med ett års gratis Office 365-abonnement på kjøpet.

Nedenfor kan du se en kort videosnutt fra Microsoft-sjefens Surface-utdeling. Fra venstre på scenen ser du Adobes sjef for digitale medier, David Wadhwani, Microsoft-toppsjef Satya Nadella og Adobe-sjef Shantanu Narayen.