Google fikser Flash for iPhone

Google fikser Flash for iPhone

Eget verktøy for å konvertere til HTML5.

Adobe og Apple har ikke vært verdens beste venner i det siste.

Men selv om isfronten ser ut til å ha tint noe, kommer Apple-rival Google til unnsetning med et eget verktøy som oversetter Flash-filer til HTML5.

Stridens eple - for å bruke det uttrykket - er implementeringen av Adobes Flash-teknologi under iOS og også OS X generelt. Apple har sluttet å automatisk levere med plugin for Flash i Safari nettleser-installasjonen. Og nekter plent å la Adobe kjøre Flash på iPhone og iPad. Kanskje like greit, for Flash på Android har ikke akkurat vært noen suksess, heller.

Pusher HTML5

Derimot har både Apple og Google (selv om sistnevnte har en Flash-allianse med Adobe om bruken av dette i Chrome) pushet HTML5-standarden for moderne nettlesere for alt det er verd - og til og med fått med seg Microsoft (ikke akkurat kjent for høy grad av standard-tilpasning i nettleseren IE). HTML5 kjører rett fra en nyere nettleser uten å måtte installere (og vedlikeholde) en ekstern plugin.

En av de største svakhetene for nettopplevelsen på en iPhone eller iPad var lenge fraværet av Flash - og da typisk for å spille av video. Nå har mange av video-leverandørene på nett enten gått over til HTML5-spillere, som YouTube og Vimeo, eller de har begynt å levere egne apps som tar optimaliseringen enda et skritt lengre (og som også åpner for enda flere muligheter i brukeropplevelsen).

Så det som gjenstår er nettsider som støtter seg til Flash for alt fra animasjoner til menyer og selve innholdet - og reklame og spill. Akkurat fravære av Flash-reklame er det nok ikke mange som sørger over. Faktisk har Flash-plugin-en til Mac-nettleseren Safari hatt så store problemer (helt inntil nylig) at mange har valgt å skru den helt eller delvis av, for eksempel med modulen ClickToFlash. Steve Jobs fremholdt selv at krasj i Flash for Safari var hovedårsaken til at en Mac krasjet, når det skjedde en sjelden gang. Ham om det.

Google Swiffy

Når Google nå lanserer Google Swiffy, er det enda et skudd for baugen for Flash. På en måte. For selv om dette overflødiggjør Flash på en iPhone eller iPad, taper ikke Adobe markedsandeler her siden platformen ikke var støttet i utgangspunktet.

Adobe er etter sigende selv takknemmelig for at Google indirekte har gjort Flash enda mer tilgjengelig, for enda flere platformer. Adobe er selv forøvrig i gang med en prosess med å inkludere mer HTML5-teknologi i sine verktøy. Siste versjon av Adobe FlashBuilder støtter eksport til HMTL5-kode som kan kjøres på iOS.

Google Swiffy konverterer Flash SWF-filer til HTML5-filer. Hittil er det visse begrensninger, blant annet i bruken av SVG-vektorgrafikk, som krever en nettleser av typen MobileSafari for iOS eller Google Chrome. Videre støtter Swiffy så langt et subset av SWF 8 og ActionScript 2.0 - så de mest krevende animasjonen og spillene vil nok ikke bli oversatt med det første.

Men vi får se om Google utvikler Swiffy videre - så langt har man ikke engang tatt stilling til om man tenker å legge ut Google Labs-prosjektet som åpen kildekode.

Google har selv konvertert fire forskjellige SWF-anvendelsesområder til HTML5 i dette galleriet her . Ta en titt med en iPhone eller iPad.

Eksemplene er typiske banner ads, med tidslinje-animasjoner, vektor-grafikk, masker, filtre og innbakte fonter. Også to spill er konvertert fra ActionScript 2.0 med støtte for tastatur og mus samt touch-input.

Du kan selve prøve å konvertere SWF-filer med Google Swiffy her . Husk at du må ha rettighetene til SWF-filene. Konverteringen bidrar i synderlig liten grad til filstørrelsen - Google estimerer omtrent 10 prosent.

Via Google