Google kjøper DoubleClick for 18,5 milliarder kroner

Google kjøper DoubleClick for 18,5 milliarder kroner

Google fortsetter sin agressive strategi og legger kontanter på bordet for å sikre seg annonsenettverket DoubleClick.

Google genererer mesteparten av sin omsetning fra søkemotoren og klikkbasert annonsering som er tekstannonser som lenker videre til annonsørenes nettsteder. Men Google har ligget i bakleksa med hensyn til bannerannonser, video og andre grafiske annonser. Nå legger selskapet 3,1 milliarder dollar på bordet for å sikre seg DoubleClick.

Med oppkjøpet av DoubleClick tar Google et stort skritt i retning av å styrke seg også innen dette feltet. Google kjøper DoubleClick fra investeringsselskapet Hellman & Friedman og JMI Equity. Avtalen skal være i havn i løpet av året, skriver IDGs nyhetstjeneste.

LES OGSÅ: Darfur-tragedien på Google Earth

Tap for Microsoft

- Ved å jobbe sammen blir vi i stand til å levere et stort antall verktøy for annonsører. Annonsørene kan bruke mer og vil kunne ta rasjonelle beslutninger om hvordan de bruker sine markedsføringsmidler, sier produktsjef Susan Wojcicki i Google.

- DoubleClick har vært en partner i veldig lang tid, og endel av våre viktigste annonsepartnere er store DoubleClick-brukere, sier toppsjef Eric Schmidt.

Ifølge analytiker Greg Sterling i Sterling Market Intelligence har ryktene gått om at Microsoft skulle kjøpe DoubleClick for 2 milliarder dollar, så fredagens oppkjøp signaliserer at det har vært en budkrig som endte med at Google trakk det lengste strået.

Avtalen er et klart tap for Microsoft, og kommer til å påvirke Yahoo også, fordi med DoubleClick får Google et etterlengtet løft innen andre annonsetyper, ifølge Sterling.

Nett-tjenester