iCloud gir konto-hodebry

iCloud gir konto-hodebry

Brukere med flere Apple-ID-er kan fort få et problem når den kommende nettjenesten åpner dørene.

Mange Mac- og iOS-brukere har mer enn én Apple-ID med apper, videoer og andre kjøp knyttet opp mot sine ulike kontoer. Kjekt for å for eksempel kunne handle på iTunes Store i flere land, men de mange kontoene kan fort bli et problem når iCloud lanseres i løpet av nærmeste fremtid.

Apple har nemlig satt restriksjoner på innlogginger hva gjelder automatiske nedlastinger. iCloud kommer med en funksjon som automatisk laster ned ny musikk eller apper du har kjøpt på alle enhetene dine via trådløst nett eller 3G hvis du velger det. Velger du å aktivere funksjonen på en enhet, låses enheten imidlertid til en Apple-ID for 90 dager. Dette betyr at du ikke kan raskt svitsje mellom kontoer på samme måte som i dag.

- Jobber med saken

Dette har vist seg å være et stort problem under betatestingen av iCloud og iOS 5, spesielt for MobileMe-brukere. Nå rapporterer imidlertid nettstedet MacRumors at Apple faktisk jobber med å finne en måte å slå sammen flere kontoer på.

Årsaken til at mange har mer enn én konto, skyldes at Apple-ID brukes i mange ulike sammenhenger, blant annet Apple Store, Apple Online Support, iBookstore, iChat, iTunes Store, App Store, MobileMe og iWork.com, skriver Macworld Sverige. Særlig her til lands har flere skaffet seg ekstra kontoer for å kunne handle i de amerikanske eller britiske nettbutikkene.

Dersom kontosammenslåingen blir en realitet, gjenstår det å se om brukerne vil kunne slå sammen for eksempel en norsk og en amerikansk konto. At innholdet på de ulike iTunes Store-butikkene er ulikt verden rundt, skyldes rettigheter bestemt i de ulike landene.

Les om: