Ingen Opera i Operaen

Nettsidene til den nye operaen har startproblemer, og sliter blant annet med nettleserne Opera, Firefox og Safari.

Publisert Sist oppdatert

Etter en storslått åpning lørdag starter nå hverdagen for den nye operaen. Blant annet er det vanskeligheter med bestillingen på de nye nettsidene på operaen.no, mener flere brukere.

I sin blogg "I all enkelhet" påpeker Thor Eie at det er flere grunnleggende feil i brukergrensesnittet. Eie, som til daglig jobber med brukervennlighet på nettløsninger i Netlife Research, er ikke imponert over jobben som er gjort.

- Man glemmer primærbehovene til brukeren. Man må klikke seg gjennom fire etasjer for å finne en ledig plass. Det virker om de har hatt andre ting i fokus enn den enkelte kunde som ønsker å bestille en billett, sier Eie til Computerworld.

Kapasitet

- 4,1 milliarder kroner har det kostet å bygge Operaen i Bjørvika. Jeg lurer på hvor mye det har kostet å lage billettbestillingsløsningen på operaen.no. Hvis jeg kan komme med en anbefaling - legg noen flere kroner i dette bestillingsløpet hvis dere vil fylle hovedscenen, skriver Eie i bloggen til Netlife Research.

Blant de største syndene mot brukervennlighet er at det ikke oppgis hvilke forestillinger hvor det er ledig kapasitet, døde lenker og at det ikke er en tilbakeknapp når man er underveis i en bestilling.

- Tilbakeknappen er en av de viktigste når det gjelder webbestilling, og også den det gjøres flest feil med. Også Operaen har gått i fella. Det betyr at du blir kastet ut av bestillingen når du vil ta et steg tilbake, forteller Eie.

I tillegg har Eie oppdaget at bestillingen ikke fungerer godt nok med nettleserne Opera og Firefox.

Innrømmer feil

Informasjonskonsulent og webmaster i Den Norske Opera, Gisle Stenersen, innrømmer at ikke alt er som det skal være.

- Vi har vært i en voldsom prosess rundt åpningen, og har prioritert den. Webtjenesten er vi veldig fornøyde med, men det er en del ting som må tas hånd om. Vi er i en kontinuell utviklingsfase, sier han.

Blant annet er åpningssiden flash-basert, og det er ikke alle vant med.

- Vi vurderer å legge til en html-side også, slik at man kan velge selv. Billettbestillingen er også i flash, og vi synes det fungerer veldig bra. Der er det verre å lage en html-versjon, men vi ser på mulighetene. Kanskje vi bør forklare brukeren enda bedre hvordan de kan lete seg frem, sier Stenersen.

Problemet med tilbakeknappen har han ikke hørt om.

- Sier du det? Nei, det skal vi se på, jeg kan ikke gi kommentar på det, sier Stenersen.

Men webmasteren er klar over problemer med de ulike nettleserne.

- Ja, du kan føye Safari også inn på rekkene der. Men det meste skal fungere i alle nettleserne. Vi håper å få unna de fleste problemene fort, sier han.

Ingenting skjer

Brukervennlighetseksperten Eie synes det hele er litt uheldig for Operaen. Noen innlegg på bloggen bekrefter at han ikke er den eneste som sliter med nettløsningen.

- Enten er jeg stokk dum, eller så er det noe som ikke fungerer. Jeg trykker «KJØP BILLETT», ingenting skjer. Interessant hvordan man i 2008 fortsatt klarer å overse eller nedprioritere den viktigste salgskanalen av alle, skriver en nettbruker.

- Jeg tror webmasteren/utviklerne til operaen vil ha godt av å lese denne posten. Jeg for min del står over å bestille noen billett i første omgang, skriver en annen.

Men Eie vet at Den Norske Opera ikke er alene om slike problemer.

- Det er fryktelig mange websider som har lignende problemer. Jeg håper for dem dette er bare startproblemer, og at det fort lar seg løse, sier han.

Les hele blogginnlegget til Eie her.