Ingen søkerlykke for Microsoft

Ingen søkerlykke for Microsoft

Bruken av Microsofts søkemotor falt med hele 14 prosent i USA i mai. Bing må innfri.

Tall fra analyseselskapet Nielsen Online viser et begredelig søkeresultat for Microsoft i mai måned. Antallet søk falt med hele 14 prosent rett før selskapets lansering av søkemotoren Bing.

Selv om antall søk totalt vokste med over 20 prosent fra mai 2008 til mai 2009, brukte amerikanerne Microsofts søkemotor betydelig mindre enn tidligere. Blant de fem store søkemotorene var Live/MSN Search den eneste som gikk tilbake forrige måned sammenlignet med fjoråret.

LES OGSÅ: Google møter motstand

Bing bang!

Ikke overraskende er det Google som troner på toppen med hele 63 prosent av alle amerikanske søk og vekst på 28 prosent. Yahoo er nummer to med en markedsandel på 17 prosent, og de vokste også tosifret med 22 prosent. AOL har fire prosent av markedet og vokste 13 prosent. Den minste av de fem er Ask.com.

MSN/Live har 9,4 prosent av søkemarkedet i USA. Men Microsoft har store forventinger til Bing som ble lansert i slutten av mai . Og representanter for selskapet har ved flere anledninger uttalt at søkemarkedet og dens teknologi fortsatt er umodent og at Microsoft har gode muligheter til å vokse seg sterke.

LES OGSÅ: - Google har de dårligste programmene! (Computerworld Norge intervjuer MS-sjef Steve Ballmer)

LES OGSÅ: Bing slår Yahoo i søkekampen

Les om: