Internet Explorer fortsetter å falle

Internet Explorer fortsetter å falle

Lanseringen av IE9 har ikke klart å bremse falltrenden.

Både Microsoft og Mozilla lanserte nye nettleserversjoner i mars, henholdsvis Internet Explorer 9 og Firefox 4, men det har ikke forhindret at selskapene taper andeler i nettlesermarkedet, viser ny brukerstatistikk publisert søndag.

Tall for april måned fra analysebyrået Net Applications, et av en håndfull selskaper som jevnlig publiserer data om nettleserbruk, viser at Microsofts Internet Explorer tapte 0,8 prosentpoeng forrige måned og dermed setter ny lavmålsrekord med 55,1 prosent markedsandel, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Samtidig falt Firefox 0,2 prosentpoeng til 21,6 prosent, det samme nivået som i desember 2008.

Safari og Chrome plukker opp IEs fall

IE9 og Firefox 4 ble sluppet henholdsvis 14. og 22. mars, men lanseringene har så langt ikke avverget videre tap i markedsandeler, som i april ble plukket opp av Apples Safari og Googles Chrome.

Safari økte med 0,5 prosentpoeng og endte måneden på 7,2 prosent, som er historisk toppnotering for nettleseren som leveres med Mac Os X og er integrert i Ios, mobiloperativsystemet som driver Iphone og Ipad.

Chromes brukerandel vokste med 0,4 prosentpoeng, litt mindre enn nettleserens gjennomsnittlige økning siste 12 måneder. Googles nettleser hadde 11,9 prosent av markedet i april.

Sist på topp fem-lista ligger Opera, som stod stille på 2,1 prosent markedsandel i april.

Samme trend

Tall fra det irske analyseselskapet StatCounter er litt forskjellig fra Net Applications’ tall når det gjelder markedsandel for hver enkelt nettleser, men viser likevel den samme trenden: IE og Firefox faller, mens Chrome og Safari øker.

Selv om IE og Firefox mister brukere totalt sett har de nye nettleserversjonene trukket til seg eksisterende brukere. IE9 sto for 2,4 prosent markedsandel av alle nettleserne, en økning på 1,4 prosentpoeng, og skyldes sannsynligvis oppgraderingstilbudet som gikk ut til Windows 7- og Vista-brukere via Windows Update 18. april.

Dette krystalliserer likevel Microsofts utfordringer når det gjelder å ta igjen tapte markedsandeler, fordi IE9s vekst tilsvarer et samtidig fall i IE8 på 1,4 prosentpoeng.

Ignorerer tilbakegangen

Microsoft velger å ignorere IEs tilbakegang totalt sett, og fokuserer i stedet på å tale varmt om IE9s fremgang på Windows 7. På denne Windows-versjonen hadde den nye nettleseren i gjennomsnitt 7,5 prosent markedsandel i april – det dobbelte av forrige måned – og nærmet seg 10 prosent mot slutten av april.

- Bare seks uker etter lansering av IE9 nærmer vi oss en ny milepæl, den siste dagen i april ligger IE9 på 9,95 prosent brukerandel på Windows 7 på verdensbasis, skriver direktør for IE, Ryan Gavin, i et blogginnlegg.

Gavin gjentar også Microsofts påstander om at IE9 er "den beste nettleseren på Windows 7", et argument basert på selskapets mening om andre nettleserprodusenter ”vanner ut uviklingsinvesteringene sine” ved at de støtter eldre Windows-versjoner og Mac Os X og Linux.

Så langt er brukerne er helt klart uenig med Microsoft på dette punktet. Ifølge Net Applications hadde både Chrome 10, Firefox 3.6 og Firefox 4 større markedsandeler på Windows 7 enn IE9 forrige måned. I april hadde Chrome 10 14,8 prosent av nettleserbrukerne på Windows 7, mens Firefox 3.6 hadde 14,1 prosent, og også Firefox 4 med 8,4 prosent utkonkurrerte IE9 på dette operativsystemet.

Net Applications beregner markedsandel for nettlesere basert på data fra 160 millioner unike besøkende som surfer de 40.000 nettstedene selskapet overvåker for sine kunder. Statistikken for april finner du her.

Les om: