Katastrofalt for nettavisene

Katastrofalt for nettavisene

En del av de norske nettavisene taper penger så det svir.

Annonsering på nettet øker for hver måned, men nettsatsingene til de norske mediehusene er altfor dyr. Mange store nettaviser som NA 24, Nettavisen, Aftenposten Multimedia, Allergruppen og A-pressens nettaviser taper store penger, skriver Finansavisen.

For Nettavisen ser fremtiden mørkest ut. Som en av de første aviser på nett, gjorde Nettavisen det bra i perioder, men siden publikasjonen ble skilt fra TV2 har druene blitt sure. Selskapet taper 1,5 millioner kroner per måned for øyeblikket, altså opp mot 20 millioner kroner per år. Nettavisen holder på med en omorganisering som skal skjære staben ned med 20 årsverk.

Sju millioner i minus

Også Aftenposten Multimedia svir av mange millioner. Første kvartal gikk med sju millioner i minus.

Det er derimot ikke helsvart for nettbransjen. Noen store aktører har greid å justere kostnadene og inntektene riktig. VG Mulitmedia, Dagbladets Medialab, Hegnar Online og E24 Næringslivsavis går i pluss. For E24 vil det positive resultatet smake enda bedre. Nettstedet har snudd et underskudd på 2,9 millioner kroner til et overskudd på 2,9 millioner.