Kontorpakke fra Google

Google Apps for Enterprise koster 50 dollar i året og gir deg 10 GB lagringsplass på nettet.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag denne uken vil Google slippe en bedriftsversjon av sin nettbaserte kontorpakke. Google Office for Enterprise (GOE) vil inneholde Google Documents, Gmail og Google Calendar, samt 10 GB lagringsplass og support.

Google Documents tar opp kampen med Microsoft Word og Excel, mens Google Calendar og Gmail skal utfordre Outlook. Senere vil det også dukke opp en utfordrer til Powerpoint.

LES OGSÅ: Google med Office-light

I likhet med tidligere gratistjenester er løsningen basert på Ajax-teknologi, dvs. en kombinasjon av JavaScript og XML og kan startes direkte i nettleseren gjennom å logge på en egen konto. Programmene støtter en rekke dokumentformater og du kan for eksempel åpne og lagre dokumenter i Microsoft-formatene Word og Excel og OpenOffice-formatene ODS og ODF, i tillegg til PDF, RTF og HTML.

Det er mulig å få se dokumentenes historikk på nettet og eventuelt hente tilbake tidligere versjoner av dokumentene. Og siden alt er lagret på din egen konto hos Google er det en smal sak og invitere andre til å lese eller redigere dokumentene gjennom en epost.

Kostnaden for Enterprise-pakken vil være 50 dollar (ca. 350 kroner) i året for en enkelt bruker. Mange av de samme tjenestene vil imidlertid fortsatt være gratis for privatpersoner.