- Les den lille skriften i Chrome!

- Les den lille skriften i Chrome!

Har du lest gjennom brukerlisensen til Googles nye nettleser? Det bør du, mener blogger.

”For en kort stund siden lanserte Google sin nettleser. Jeg klikket umiddelbart på ’last ned’, men ikke før jeg hadde lagret en kopi av brukerlisensen. Jeg liker å vite hva jeg sier ja til”, skriver bloggeren Irina Fried.

Gjennom bloggen sin oppfordrer hun andre som vurderer å ta i bruk nettleseren, å kikke gjennom vilkårene.

Fried forteller at det var noen områder i teksten hun personelig bemerket seg. For det første står det at programvaren automatisk kan laste ned og installere oppdateringer. Fried mener det er verdt å merke seg, selv om dette begynner å bli mer og mer vanlig.

LES OGSÅ: Google Chrome i bilder

”12.1 Programvaren du bruker, kan med visse mellomrom automatisk laste ned og installere oppdateringer fra Google. Disse oppdateringene er utformet for å forbedre, tilpasse og videreutvikle tjenestene, og kan være i form av feilrettinger, forbedrede funksjoner, nye programvaremoduler eller fullstendig nye versjoner. Du samtykker i å motta slike oppdateringer (og tillater Google å levere dem til deg) som del av din bruk av tjenestene,” står det i de norske vilkårene.

"Ikke-tidsbegrenset, ugjenkallelig, verdensomspennende, vederlagsfri og ikke-eksklusiv lisens"

Videre registrerer bloggeren at Google sier nettleseren kan vise innholdet du bidrar med i sammenheng med markedsføringsmateriell, til tross for at du beholder rettighetene. Følgende står, oversatt til norsk:

”11.1 (...) Ved å sende inn, poste eller vise innhold gir du Google en ikke-tidsbegrenset, ugjenkallelig, verdensomspennende, vederlagsfri og ikke-eksklusiv lisens til å gjengi, tilpasse, endre, oversette, publisere, fremføre offentlig, vise offentlig og distribuere det innholdet du sender inn, poster eller viser på eller gjennom tjenestene. Denne lisensen gis utelukkende for at Google skal være i stand til å vise, distribuere og markedsføre tjenestene, og kan tilbakekalles for enkelte tjenester i henhold til bestemmelsene under tilleggsvilkårene.”

LES OGSÅ: - Google ingen fare for Opera

Sedvane kan endres

Det siste punktet Fried merker seg, har også med annonser å gjøre. Som hun skriver: ”Ikke la deg overraske over å se flere annonser.”

Hun påpeker at det tradisjonelt sett er nettstedene som har annonser, ikke nettleserne. Google har ikke antydet at dette vil endres, men om det skulle endres har de i det minste gitt seg selv muligheten gjennom vilkårene.

”17.1 Noen tjenester støttes av annonseinntekter, og det kan vises annonser og reklame gjennom disse. Slike annonser kan målrettes i forhold til informasjonen som er lagret i tjenestene, søk som utføres via tjenestene, eller annen informasjon.

17.2 Typen, formen på og omfanget av annonser fra Google, som vises gjennom tjenestene, kan endres uten forutgående varsel.”

LES OGSÅ: - Vanskelig for Google-nettleser

Og til slutt en liten snutt for norske brukere:

"3.1 Dersom Google har stilt til din rådighet en oversettelse av den engelskspråklige versjonen av vilkårene, samtykker du i at oversettelsen kun er gjort tilgjengelig av praktiske hensyn og at det er de engelskspråklige versjonene av vilkårene som styrer ditt forhold til Google."

Hele listen med norske vilkår finner du her, og på engelsk her.