Mer sosiale Google-søk

Mer sosiale Google-søk

Introduserer dele- og liker-funksjon i søkene for innloggede brukere.

Søkene i Google skal knyttes sterkere til de som har Google-konto.

+1

Dersom man gjør søk og er innlogget, skal det etter hvert bli mulig å markere søkeresultat med en ”liker”-funksjon. Den har fått navn etter geek-snarveien ”+1”, som betyr noe sånt som ”Dette er kult!”.

- Relevante søk er ikke bare ord på en nettside, men også relasjoner. Vi har startet å ta med og prioritere opp saker som er delt gjennom sosiale nettsamfunn som Twitter og Flickr. Nå blir det etter hvert mulig å dele anbefalinger rett i søkeresulatene i Google, skriver produktsjef Rob Spiro i en bloggartikkel.

En innlogget bruker skal få et ”+1”-ikon ved siden av alle søkeresultat. Gode og formodentlig relevante resultat kan klikkes på, eller angres på. Summen av alle klikk og klikk levert av Google-brukere du er koblet til blir vist for alle søk.

LES OGSÅ:

Google spriter opp bloggetjenesten

Vis verden hva du liker

Målet er levere resultat som gir anbefalinger til rett tid når du faktisk søker etter noe. Anbefalingene ser ut til å skulle legges inn i algoritmene som Google søker etter.

Selskapet lover også å legge inn relevans basert på relasjoner fra andre sosiale nettsamfunn. Slik skal etter hvert søk også rangeres etter hva følgeflokken din hos Twitter har likt.

Funksjonen blir tilgjengelig etter at den offentlige profilen din hos Google er oppdatert med funksjonen. I kontrollområdet for innstillinger listes all søk du har likt, slik at du kan følge opp eller klikke av for dine anbefalte sider. Funksjonen rulles ut region for region, og starter for google.com-kunder.