Mobilen viktigere enn lommeboka

Mobilen viktigere enn lommeboka

Unge under 30 vil heller miste lommeboka eller veska enn mobiltelefonen.

Det er nettverksgiganten Cisco som har sjekket trendene blant unge under 30 år. Den viser ikke bare at digitale enheter blir viktigere og viktigere i jobb og studier. Mengden enheter som er i daglig bruk, som smarttelefon og nettbrett, øker også. Hele tre av fire er i den situasjonen. En av tre bruker mer enn tre digitale mobile enheter på jobb.

Men mest viktig blir mobiltelefonen, også de smarte variantene. Hele 80 prosent mener at de selv må få velge hvilken type mobiltelefon de skal bruke i jobbsammenheng. Halvparten vil heller miste lommeboka eller veska framfor mobiltelefonen. Bruken er intensiv, hele 40 prosent av studentene hadde ikke kjøpt en fysisk fagbok på to år.

Jobb er mer enn penger

Forventninger om å få velge egen mobil strekker seg også til andre enheter. Arbeidsgiver må også godta at de brukes privat, siden den normale hverdagen ventes å være en blanding av jobb og fritid med flytende skiller. Langt over halvparten mener fleksibel tilpassing av arbeidsdagen er en rettighet, ikke privilegium. Fleksibilitet er så sentralt at over 40 prosent av de som ble spurt ville akseptere dårligere lønn for å få lov til å velge sin egen enhet, få tilgang til sosiale medier i arbeidstiden og få kunne jobbe mens man er på farten.

Sju av ti mener det ikke er nødvendig å være på et fast kontor hver dag. Men bare 25 prosent mener de vil være mer produktive om de jobber hjemmefra. Blant dem som er i jobb, har 25 prosent mulighet for tilgang til jobbnettverket hele døgnet, fra alle steder med nettilgang. Hele 20 prosent mener dette er kritisk for å gjøre en god jobb. Fravær av slikt tilgang får konsekvenser både for rekruttering og stabilitet i arbeidsstokken. For en av fire for alle alternativene er det snakk om å skifte jobb raskere, legge mindre innsats i jobben eller kort og godt takke nei til jobbtilbud.

Sosiale relasjoner viktigst

Tilgang til sosiale medier får folk til å gjøre rare ting. Men også fravær av tilgang gir konsekvenser. To av tre vil spørre om hvilke retningslinjer bedriften har for tilgang til sosiale medier. Om det er nedlagt et forbud, vil over halvparten avslå et tilbud om jobb, eller akseptere med en klar hensikt å finne ut hvordan forbudet kan omgås. For 24 prosent er dette en avgjørende faktor for om man skal akseptere tilbud om jobb.

Sosiale medier handler ikke bare om tilgang, det er også blitt en kompetanse i seg selv. Hele 31 prosent av dem som var i arbeid, mente at å være komfortabel med sosiale medier og bruk av mobile enheter var blant hovedgrunnene til at de ble ansatt.

Om rapporten

Det er 1441 studenter i alderen 18-24 år og 1412 i jobb i laderen 21-29 som er undersøkt i «Cisco Connected World Report 2011» i mai-juni i år. Rapporten hentet inn 200 respondenter fra hvert av de fjorten landene som var med. Respondentene måtte ha eksamen fra høyere utdanning, de som var i jobb måtte jobbe full tid, men ikke i en it-funksjon og virksomheten måtte ha minst ti ansatte. Kjønnssammensettingen er balansert. Landene som var med er USA, Canada, Mexico, Brazil, Storbritannia, Frankrike, Spania, Tyskland, Italia, Russland, India, Kina, Japan og Australia.