Netflix til Norge?

Netflix til Norge?

Den populære filmtjenesten kan bli tilgjengelig i Norge gjennom avtale med Facebook.

Netflix, en av de mest populære abonnementstjenestene for strømming av film og tv-serier i USA, vil bli tilgjengelig i 44 land via sin Facebook-applikasjon. Det annonserte selskapet på Facebooks utviklerkonferanse F8 på torsdag.

Til nå har Netflix bare vært tilgjengelig i USA for brukere med amerikansk ip-adresse, på grunn av kompliserte juridiske avtaler med amerikansk film- og tv-bransje som regulerer når film og tv-programmer kan gjøres tilgjengelig på internett.

En del filmer kan for eksempel ikke vises i visse land før en bestemt dato, og noen tv-serier må først selges til verdens tv-stasjoner før de kan slippes løs på internett.

Løsner på grepet?

Hvordan Netflix’ tjeneste vil se ut når den lanseres internasjonalt avhenger av hva slags avtaler selskapet har gjort med aktørene i tv- og filmbransjen i USA. Forhåpentlig er det løsnet litt på grepet, slik at også nyere film- og tv-programmer blir tilgjengelig uten alt for lang ventetid. Hvis ikke, risikerer vi en amputert tjeneste som bare tilbyr innhold av eldre dato.

Facebooks pressekontakt i Norden, Jan Fredriksson, vil ikke gå inn på hva slags avtaler som er gjort, og henviser til Netflix for detaljer rundt dette.

Men Fredriksson sier til Computerworld at målet er at Netflix og andre tjenester som har gjort avtaler med det sosiale nettverket, skal bli tilgjengelig for alle Facebooks brukere.

- Det er uklart når dette skjer. Utrullingen avhenger av når de ulike tjenestene blir godkjent i forhold til de enkelte lands lover og regler, sier Fredriksson.

- Netflix er som Spotify for film

NRKBeta skrev i juni at Netflix er for film hva Spotify er for musikk her i landet, og at Netflix da var den største aktøren målt i overført datatrafikk i USA, til og med større enn torrent-trafikk.

NRKBeta mener Netflix’ suksess kan tilskrives brukervennlighet og tilbud i utvalg og opplevelse som utkonkurrerer piratkopiering, selv om piratkopiering er ”gratis”.

Netflix skriver på sin blogg i forrige uke at hensikten med Facebook-integrasjon er å gjøre det å se film og tv til en mye mer sosial opplevelse som man kan dele med venner på det sosiale nettverket. I det ligger det naturligvis et ønske om å tiltrekke seg flere abonnenter, og avtalen gir Netflix mulighet til å eksponere seg for millioner av Facebook-brukere.

Hulu, en av Netflix' største konkurrenter i USA men som primært konsentrerer seg om tv-programmer, har også annonsert at de lanserer en Facebook-applikasjon, skriver TechCrunch.