Nettbrukere er egoistiske

Nettbrukere er egoistiske

Nettbrukere blir mer og mer utålmodige, egoistiske og hensynsløse når de surfer på weben, viser forskning.

Tiden da folk tok seg god tid for å lese nettsider i detalj er definitivt over, viser årets rapport fra den profilerte brukervennlighetseksperten Jakob Nielsen. Nå ønsker nettbrukerne å nå nettstedet raskest mulig, få et raskt overblikk og stikke videre. Tiltak for å få lesere til å bruke lenger tid på nettstedet blir sett på med dyp skepsis, skriver BBC.

LES OGSÅ: - Web gjør Obama til president

Nettbrukere er ifølge rapporten først og fremst ute etter å utføre helt spesifikke oppgaver på nettet, og blir fort utålmodige. Samtidig øker suksessraten som måler hvorvidt folk oppnår det de ønsker. Den er ifølge Nielsen nå på 75 prosent. I 1999 var den knapt 60 prosent. Det er to grunner til dette.

- Designen har blitt bedre, i tillegg til at brukerne har blitt bedre vant til et interaktivt miljø, sier han til BBC.

Dette gjør også at brukerne har blitt mer motstandsdyktige mot internett-kampanjer og andre distraksjoner. Ekstrafunksjonalitet som widgets og applikasjoner gjør bare at nettsiden tar lenger tid å laste ned.

LES OGSÅ: Langt steg frem for semantisk web

Det har også vært en vesentlig endring i hvordan folk kommer seg til ønsket side. I 2004 gikk 40 prosent av brukerne direkte til en spesifikk hjemmeside, og lette seg frem til ønsket informasjon. Nå bruker kun 25 prosent denne metoden. Resten når informasjonen gjennom søkemotorer.

- Søkemotorer regjerer weben, sier Nielsen.