Den nye Web'en

Det går ikke en dag uten at man kan lese om selskaper som skal tjene penger på nye «Web 2.0»- og «social networking»-tjenester. Er det bare snakk om en ny «hype»? En boble som før eller siden sprekker? Eller foregår det en revolusjon på nettet?

Publisert Sist oppdatert

Social networking-tjenesten MySpace.com har nesten 100 millioner brukere og får en halv million nye brukere hver eneste uke. Tjenesten YouTube.com , som lar brukere laste opp og dele videofilmer med andre brukere, skal visstnok ha passert MySpace i antall brukere. Microsoft lanserer en ny social networking-utgave av sin Spaces-tjeneste, som ifølge Microsoft skal ha 120 millioner brukere (spaces.live.com ). Såkalte «social news»-tjenester som digg.com og Newswine.com er blitt vanvittig populære i løpet av kort tid. Nettet er definitivt i ferd med å endre seg.

Begrepet Web 2.0 har mange definisjoner, men brukes ofte om Web-tjenester som (i motsetning til statiske Web-sider) benytter Internetts muligheter til samarbeid og deling av informasjon, og hvor brukeren i større grad er med på å skape og påvirke innhold. Brukeren kan for eksempel kommentere, blogge, stemme på hvilket innhold som skal heises opp og frem, dele informasjon med andre, «tagge» (dvs. merke/sette etiketter på) innhold, osv. Web 2.0-nettsteder tar ofte også i bruk JavaScript- og XML-teknologi (Ajax) for å lage Web-steder som ligner på lokale «programmer» som kjører inne i Web-leseren, med rask respons og toveiskommunikasjon mellom brukeren og applikasjonen. Google Spreadsheets, ThinkFree og 24SevenOffice.com er eksempler på hva man kan kalle «Web 2.0-applikasjoner» basert på Ajax-teknologi.

Selv om Web 2.0-begrepet kanskje er blitt «hypet» litt vel mye, er det ingen tvil om at det skjer store endringer i hvordan mennesker bruker Web-en. Web-en er ikke lenger bare en samling statiske dokumenter, men avanserte online-applikasjoner. Her er noen typer «neste generasjon» Web-tjenester:

Social networking. MySpace er en gigantsuksess, og blant pionerene innenfor social networking på nettet. Tjenesten var også blant de første social networking-tjenestene som integrerte andre populære tjenester som blogger, videostreaming, fotodeling, osv. MySpace mangler imidlertid mye av den Web 2.0-funksjonaliteten vi nå ser i andre lignende tjenester, som for eksempel Windows Live Spaces. Med Live Spaces kan brukerne lage sin egen personlige Web-side med blogger, fotoalbum, osv., i tillegg til at de som besøker din side kan se hvem som er dine venner, og komme i kontakt med disse – eller dine venners venner. På den måten kan man bygge opp sosiale nettverk. Mens Live Spaces, MySpace, Friendster, osv. er mest rettet mot privatpersoner, finnes det også social networking-tjenester beregnet på profesjonelle brukere i bedriftsmarkedet. LinkedIn.com er et godt eksempel, som lar deg bygge opp profesjonelle nettverk av mennesker i ulike bransjer. Tjenesten lar deg enkelt komme i kontakt med «noen som kjenner noen som kjenner noen».

Social news. Dette er en type tjenester som lar brukerne bestemme hvilke nyheter som skal være på topp akkurat nå, ved at brukerne stemmer frem (evt. stemmer ned) nyheter. Digg.com er den største av disse tjenestene, men det kommer nye tjenester hele tiden. Netscape la nylig om hele sin Web-side til å bli en social news-side, og for ikke lenge siden tilbød de penger til de mest aktive brukerne hos bl.a. Digg.com, for å få disse brukerne til å begynne å bruke Netscape.com i stedet. Andre populære social news-tjenester er Newsvine.com og Reddit.com.

Social bookmarking. Tjenester som Deli.cio.us, Spurl og Furl lar deg lagre nettleser-bokmerkene dine online, og dele dem med andre. Noen tjenester kan anbefale deg bokmerker, basert på hvilke sider andre brukere som har tilsvarende bokmerker som deg besøker. Microsoft har også lansert en lignende tjeneste, Windows Live Favorites. Denne lar deg også synkronisere bokmerker mellom PCer. Etter hvert skal det også være mulig å dele bokmerker med sine venner via tjenester som Live Spaces.

Er du interessert i hva som foregår innenfor neste generasjon Web-teknologi, anbefaler jeg at du følger med på blogger som for eksempel Read/WriteWeb, B2Day og MicroPersuasion .

Kurt Lekanger, ansvarlig redaktør

PC World Norge