Også markedsføring i skyen

Adobe samler alle sine markedsføringsverktøy i skytjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Først kom Adobe Creative Cloud, der all den kreative programvaren fra Adobe ble samlet i skyen.

Her finner vi kjente programmer som Photoshop og InDesign.

14 milliarder til markedsføringsverktøy

Men Adobe har gjennom årene også utviklet et omfattende utvalg av verktøy for markedsføring, med fokus på markedsføring gjennom internett. De siste årene har Adobe investert 14 milliarder kroner på forretningsområdet «digital marketing».

Nå samler Adobe alle disse verktøyene i en ny skytjeneste som selskapet kaller Adobe Marketing Cloud.

Skyløsningen Adobe Marketing Cloud inneholder alle produktene som man finner i Adobe Marketing Suite.

Komplett pakke

Dette er en komplett pakke av verktøy med løsninger for analyse, sosiale medier, annonser og CMS (Content Management System – løsninger for å lage publiseringssystemer på nettet).

Løsningen inneholder også et sanntids-instrumentpanel med kontinuerlig oppdatert informasjon om markedsføringskampanjene som man kjører.

Adobe selv setter selskapets satsing på markedsføringsverktøy i sammenheng med hva selskapet er kjent for tidligere.

Gjennom sin kreative programvare som Photoshop, InDesign, Illustrator og Premiere Pro har selskapet vært med på å forandre markedet og teknologien for digital publisering – foto, video, trykksaksproduksjon, publisering på nett og så videre.

Gjennom Acrobat-familien har Adobe forandret dokumenthåndteringen i mange bedrifter.

Nå er tiden altså kommet til digital markedsføring og alle verktøyene som trengs i forbindelse med markedsføring, annonsering og publisering på nettet.

– Mest omfattende

Adobe hevder selv at den nye Adobe Marketing Cloud er den mest omfattende løsningen på markedet, ettersom andre løsninger bare tilbyr løsninger i én enkelt kanal eller til styring av arbeidsflyt.

– Med Marketing Cloud kan vi nå levere løsninger for å maksimere plasseringer av det kreative innholdet, måle effektene av kampanjene og forbedre engasjementet blant kunder og brukere på sosiale plattformer, i tillegg til å foreta analyser av kundenes fremtidige atferd, sier Malin Bodolla, nordisk markedsansvarlig for Adobe Digital Marketing.

Adobe Markedeting Cloud avløser Adobe Marketing Suite. Skyløsningen består av i alt fem bransjeløsninger: Adobe Analytics, Adobe Social, Adobe Target, Adobe Experience Manager og Adobe Media Optimizer.