Økning i responsive nettsteder

Netlife Research har undersøkt tilstanden på et utvalg norske nettsteder.

Publisert Sist oppdatert

Designbyrået Netlife Research sjekker temperaturen på norske nettsteder hvert kvartal, og har kommet frem til at antallet responsive nettsteder øker for alvor.

Selskapet har undersøkt ti virksomheter innen kategoriene bank, børsnoterte selskaper, frivillige organisasjoner, kommuner, nettbutikker, statlige etater, universiteter og høgskoler og store nettsteder forøvrig.

Bedre på mobilen

Siden forrige kvartalsjekk har fire av de 80 testede nettstedene etablert responsiv mobilløsning.

- Det ser ut som responsiv design vinner kampen, i og med at de fleste mobiltilpassede sider er basert på dette og nye mobiltilpassede sider også bruker responsiv design, sier Audun Rundberg, utvikler i Netlife Research, i en melding til Computerworld.

Totalt bruker 28 av nettstedene responsiv teknologi, mens 29 omririgerer besøkende til en alternativt nettsted spesielt designet for mobile skjermer.

Slik omdirigering er basert på informasjon om klienten, og Netlife Research kaller det «gårsdagens teknologi» fordi slike mobilsider typisk sett er designet for å være små, enkle og lette og derfor ofte inneholder mindre informasjon og funksjonalitet enn nettstedet forøvrig.

- Klarer vi å lage sider som fungerer godt på mobil, så betyr det at vi har klart å prioritere. Og det er et godt utgangspunkt når vi skal prioritere på større skjermer også, mener Rundberg.

Han legger til at det blir interessant å se om de bransjene som var tidlig ute med mobiltilpassede, men ikke responsive sider, kommer til å bytte til responsivt design fremover.

- Brukerne vil rett og slett ikke ha en mindreverdig opplevelse fordi de er på mobilen, og det gjør at vi må tenke annerledes rundt design, avslutter Rundberg.

Kodefeil

51 av de 80 testede nettstedene har dessuten tatt til seg den nye standarden HTML5, mot 43 i forrige kvartaltest. Det er bra, selv om det ifølge byrået fortsatt er mange kodefeil å se rundt omkring.