Opera: - IE er for tung og treg

Opera: - IE er for tung og treg

Internet Explorer styrer rett nedover, og Microsoft skryter av konkurrentene.

Trendlinjene har i flere år talt et tydelig språk: I nettleserkrigens kamp om markedsandeler har Microsofts Internet Explorer gradvis og stødig tapt terreng til fordel for andre nettlesere.

Tall fra analyseselskapet Net Applications viser hvilken tilbakegang Internet Explorer og supermakten Microsoft har måtte tåle på nettleserslagmarken. Fra å ha en markedsandel på nesten 90 prosent i 2005, har Internet Explorer i dag litt over 55 prosent av nettleserbrukerne (1. kvartal 2011).

Det er fremdeles en formidabel ledelse over konkurrentene, men Mozillas Firefox og Googles Chrome er på fremmarsj. Siden 2005 har Firefox gått fra i overkant av seks prosent til over 22 prosent markedsandel. Chrome ble lansert første gang i 2008, og har siden da greid å legge beslag på over 11 prosent av nettleserbrukerne i dag.

Opera vokser også, selv om tilveksten er marginal sammenlignet med Firefox og Chrome. Siden 2005 har Opera ifølge Net Applications’ tall vokst fra rundt 0,5 prosent til dagens litt over 2 prosent, mens Apples nettleser Safari har gått fra omkring 1,7 prosent markedsandel til i overkant av 6 prosent i dag.

Er det viktig?

Men - hvor viktig er egentlig nettlesermarkedet for selskapene selv?

- Det er et stort og godt spørsmål. Vi lager jo programvare fordi vi ønsker at folk skal bruke den. I Opera jobber vi ut ifra en visjon om at internett skal være tilgjengelig for alle, sier kommunikasjonsdirektør i Opera Software, Tor Odland, til Computerworld.

- Så er det naturligvis et finansielt aspekt, og vi er nødt til å tjene penger for å kunne gjennomføre vår visjon. Inntekter får vi blant annet ved at vi deler inntekter på søk med for eksempel Google. Hver gang noen søker på Google i vår nettleser drypper det noen øre på oss, derfor er det viktig at vi har mange brukere, forklarer Odland.

Han mener statistikken fra Net Applications er til dels upresis, fordi dataene primært er basert på internettbruk i vestlige land.

- Vi estimerer at Opera på pc-plattformen har et sted mellom tre og fire prosent markedsandel på verdensbasis, som betyr at Opera i realiteten har fått flere brukere enn tallene fra Net Applications gir uttrykk for. Vi har hatt stor brukervekst i for eksempel Russland, der jeg tror vi er nest størst, med en markedsandel på rundt 25 prosent.

Odland peker på at det i dag er flere gode konkurrenter i nettlesermarkedet som baserer seg på åpne standarder, noe som er bra for bransjen med tanke på å utvikle bedre nettlesere og som en motvekt til Microsofts dominans. Grunnen til at Google har hatt såpass stor suksess med Chrome mener han er først og fremst at Chrome er et godt produkt, samt at Google har promotert nettleseren kraftig og har distribusjonskanaler som nærmest tilsvarer Microsofts.

- Jeg tror grunnen til at Internet Explorer har gått så mye tilbake er at de ikke har fulgt med i timen, og har en treg og tung nettleser. De har gjort fremskritt på støtte for åpne standarder, men ligger fortsatt langt bak oss andre, mener Odland.

Bedre konkurranse

Teknologidirektør i Microsoft Norge, Petter Merok, slår fast at årsaken til at Internet Explorer har mistet markedsandeler først og fremst skyldes mer og bedre konkurranse i nettlesermarkedet.

- Når det gjelder hvilken nettleser folk velger, avhenger det av hva brukerne foretrekker, og brukerne har ofte klare meninger om hvordan nettleseren skal fungere. Internet Explorer 9 utnytter for eksempel grafikkprosessoren i maskinen fullt ut, noe som gir en mye bedre opplevelse av video og grafikk. Det er det mange som er veldig fornøyde med, mener Merok.

Microsoft har flere inntektsmodeller og tjener for eksempel penger på søk gjennom Bing og MSN. Også Windows og Office er god butikk, og derfor er det naturlig at Internet Explorer utfyller brukeropplevelsen av disse produktene og er tett integrert med dem.

- Microsofts utviklingsstrategi for nettleseren har endret seg mye fra tidligere, og i dag omfavner vi og bidrar stort til åpne standarder som vi vet er viktig for utviklerne, slik at de kan lage noe som de vet vil fungere på tvers av plattformer. Videre er det viktig å påpeke at innovasjon sjelden foregår via standarder. Vi er derfor også opptatt av hvordan vi kan utvikle weben i fellesskap med både brukere og utviklere, slik at vi hele tiden kan levere den beste mulige nettleseropplevelsen, sier Merok.

Net Applications beregner markedsandel for nettlesere basert på data fra 160 millioner unike besøkende som surfer de 40.000 nettstedene selskapet overvåker for sine kunder.

Les om: