Opera kjøper annonseselskap

Opera kjøper annonseselskap

Betaler 46 millioner kroner for satsing på mobil markedsføring.

Opera Software har kjøpt opp selskapet Admarvel for åtte millioner dollar, eller nærmere 46 millioner kroner.

Admarvel driver med mobil markedsføring, og har systemer for å styre annonser på plattformer som nett, wap, sms og inne i applikasjoner.

Åpent og gjennomsiktig

- Oppkjøpet lar oss utvide produktporteføljen til også annonsesystemer for våre mobile produkter og tjenester til telefonoperatører og innholdspartnere, skriver Opera i en pressemelding.

Admarvel holder til i California, og ble stiftet i 2006 av det Opera kaller "mobil-veteraner". Deres filosofi skal være å skape et åpent og gjennomsiktig økosystem for mobile annonser.

"Viktig rolle"

- I vår raskt voksende industri, representerer mobil markedsføring en interessant mulighet for å tjene penger, sier Lars Boilesen, nybakt Opera-direktør.

- Hver måned går nærmere 50 millioner folk på nettet med Opera på deres mobiltelefon, og sammen med Admarvel kan vi spille en viktig rolle i evolusjonen av mobil markedsføring.