Opera spår nettboom i biler

Opera spår nettboom i biler

Nett i 90 prosent av bilene innen få år, hevder rapport.

Opera tjener gode penger på å gjøre internett tilgjengelig på andre plattformer enn bare pc-en. Mobiltelefoner og spillkonsoller har hittil vært blant de største arenaene.

Men nå har Opera begynt å arbeide på en ny plattform: Bilen.

"Gigantisk etterspørsel"

I rapporten "Web on wheels" argumenterer det norske selskapet for at alle biler trenger en internettforbindelse. De har allerede et samarbeid med Ford, som gir det som skal være de første bilene i verden med bredbånd-oppkoblede dash-bord. Det er gjennom dette samarbeidet at Opera har skissert fremtiden for nett i bilen.

Strategy Analytics spår på vegne av Opera at innen 2016 vil 90 prosent av alle biler produsert i Amerika og Europa komme med muligheter for å koble seg på internett. Analytikerene peker på at markedet raskt har tatt i bruk Bluetooth, 3G, gps, og smarttelefoner.

- Dermed vil det bli gigantisk etterspørsel etter oppkoblede systemer for informasjon og underholdning i bilen, sier direktør Jo Blight i Strategy Analytics i en pressemelding.

- Vår undersøkelse viser at epost, kart, navigasjon, musikk og radio blir høyest prioritert av kundene. Konkurransen vil bli vunnet og tapt på brukergrensesnitt og programvare, fortsetter han.

Mobile kontorer

Og det er her Opera kommer inn i bildet. De er allerede inne i denne utviklingen med Ford-samarbeidet, og mener å kunne tilby enkle brukergrensesnitt som kunden kjenner seg igjen i.

- Vi tror at surfing i bilen handler om enkelhet, sier utviklingssjef Christen Krogh i Opera.

Rapporten hevder at også bedrifter kan nyte godt av nett i bil, som muliggjør mobile kontorer på veien.

- Og vi har teknologien bilindustrien trenger, mener Krogh.

Les om: