Opera utvider

Opera utvider

Dobler antall ansatte og får tre ganger så mye kontorplass i Silicon Valley for å styrke satsning på mobil og video.

Et helt nytt Opera-kontor i San Mateo, California, huser nå 200 ansatte og selskapet har planer om å nå totalt 300 i 2014.

- Silicon Valley har blitt en av Operas viktigste strategiske lokasjoner for business og for å styrke talenter, sier Lars Boilesen, konsernsjef i Opera Software i en pressemelding.

Vokser på mobil

Veksten skjer via Opera Mediaworks, selskapets reklamesatsning på mobilplattform, som nøt en vekst på 106 prosent i andre kvartal i år mot samme kvatlar i 2012. Veksten ble blant annet godt hjulpet på vei med Operas overtakelse av skyselskapet Skyfire tidligere i år.

Opera Mediaworks, den nye paraplyorganisasjonen for selskapets reklamesatsning, består av organisasjonene Admarvel, Mobile Theory, 4th Screen Advertising og Opera Mediaworks Performance.

Plattformen når nå 400 millioner forbrukere over hele verden, med tilstedeværelse på 13.000 nettsteder og applikasjoner, heter det fra Opera.

Amerikansk satsning

Selskapets California-kontorer, inkludert San Mateo, San Fransisco og Mountain View, jobber i høy grad mot det amerikanske markedet, og har blant annet introdusert Opera for Android, Windows og Mac - spesielt tilrettelagt amerikanske forbrukere.

Operas nye nettleser for Ipad gjør det også bra, og ligger for øyeblikket på femte plass i den amerikanske Apple App Store.

- Vi innser viktigheten og påvirkningskraften Silicon Valley har på det globale mobile økosystemet, inkludert hvordan vi hjelper forbrukere med å oppdage innhold, hvordan annonsører kan nå det rette publikumet, hvordan utgivere skaper inntekt og hvordan operatørerkan tilby en raskere og bedre opplevelse, sier Boilesen.

- Vi kommer til å fortsette å ekspandere i denne regionen ved å ansette innen alle områder og øke inntekter mer enn noen gang tidligere, avslutter han.

Nett-tjenester