- Over en halv million nye mobilbrukere

- Over en halv million nye mobilbrukere

Mobiltrafikken til Finn.no økte fra 18 prosent til 30 prosent i 2012.

For ett år siden stod besøk fra mobiltelefoner for 18 prosent av totaltrafikken mot markedsplassen Finn. Nå er andelen på 30 prosent, og var i juleuka oppe i hele 37 prosent.

- Folk surfer stadig mer fra dingser, i tillegg til pc, sier Dag Ovalm Norem, produktdirektør for mobil i Finn i en pressemelding.

I den første uka i 2012 kom 358.705 unike brukere fra mobiltelefoner og 195.306 fra nettbrett. I den første uka i det nye året har tallet økt til henholdsvis 584.206 fra mobil og 487.317 fra nettbrett.

Totaltrafikken var på det meste oppe i 3,6 millioner unike brukere. Totalt i fjor kom det også flest nye brukere fra mobiltelefon.

Surfer fra flere kanaler

- Generelt sett kan vi si at nordmenn er blitt mer hekta på internet, ved at de er til stede i flere kaneler på èn og samme dag, sier Norem.

Pc-trafikken har holdt seg stabil., og Norem legger til at brukerne ikke har kastet pc-en på dynga, men at det i stor grad er snakk og både- og -surfing.

- Den nye multikanale virkeligheten innebærer at man ikke lenger kan tenke på mobil som noe som skjer ved siden av alt annet, mener Norem.

Mobil er nå godt integrert i alt Finn gjør. Faktisk utvikles mange nye prosjekter i Finn nå for mobil først.

Mobilfokuset bringer også nye muligheter for annonsører, som må være der brukerne er.

- De sitter ikke bare foran pc-en. De sitter i sofaen med Ipad-en i fanget og ser på drømmebiler, sjekker nye stillingsannonser på trikken via mobilen og tar med seg dingsene på boligvisning, på hytta og i senga, sier Norem.

Over 50 prosent i 2013?

Erlend Schei, webutvikler i Finns innovasjonslab, tror 2013 blir det året hvor vi ser enkeltdager hvor mobilsurfing vil stå for over halvparten av totaltrafikken mot den populære markedsplassen på nett.

- Jeg ser for meg rundt 40 prosent av trafikken fra håndholdte enheter mot slutten av året, mener Schei.

Han sier videre at mobilbrukerne er i ferd med å modnes, og vil forvente tjenester som gjør alt tilgjengelig overalt. Tendensen i 2013 vil være en generell opprydding og forenkling av tjenester.

- Det går ikke lenger an å ignorere den håndholdte bølgen. Dette vil tvinge innholdsleverandører til å prioritere hardere, for å være i stand til å gi brukere en sømløs opplevelse på tvers av kanaler, sier Schei.

Finns Ipad app og annonseinnleggings-appen ble lastet ned godt over to hundre tusen ganger i løpet av fjoråret, og det er liten grunn til å tro at det blir mindre i år.