Selvbetjening fra Statens pensjonskasse

Ny løsning gir medlemmer digitalt førstevalg. Årsaken er massiv økning i henvendelser knyttet til pensjon og boliglån.

Publisert Sist oppdatert

Statens pensjonskasse ruller ut en ny selvbetjeningsløsning ut som vil gi medlemmene tilgang på områder hvor de tidligere måtte ta kontakt via e-post eller telefon. Bakgrunnen for prosjektet er en massiv økning i antall henvendelser over flere år knyttet til pensjon og boliglån.

- For oss er det svært viktig å få til gode interaktive samhandlingsløsninger med våre kunder og medlemmer, sier Reda Louhibi i Statens pensjonskasse i en melding.

Selvhjelp på nett

Konsulentselskapet Itera er pensjonskassens it-partner i prosjektet som har tatt to år og til sammen rundt 4.400 timer å utvikle. De nye løsningene skal bidra til mer tilfredse brukere og økt kostnadseffektivitet ved at flere brukere løser oppgavene sine på nett.

- Statens Pensjonskasse ga oss en interessant oppgave ved å lage en brukervennlig selvbetjeningsløsning for deres medlemmer og redaktører ved at de selv kan redigere og legge inn hjelpetekster basert på tilbakemeldinger fra kundene og kundeservice, sier Berit Klundseter i Itera.

Epi

Teknisk sett har løsningen blitt en fleksibel Epi-løsning som egner seg godt for videreutvikling. Løsningen benytter Idporten sin offentlige innloggingstjeneste, i tillegg til en rekke felles tjenestemoduler for utrekk av data fra kjernesystemer.

De lukkede sidene skal, som på de åpne sidene, bygges med Episerver CMS 6 som rammeverk. Brukerne skal oppleve de åpne og lukkede sidene som én og samme løsning, kun adskilt med innlogging. Brukeropplevelsen og det grafiske uttrykket skal videreføres fra de åpne sidene.