Selvbetjening fra Statens pensjonskasse
Ny løsning gir medlemmer digitalt førstevalg. Årsaken er massiv økning i henvendelser knyttet til pensjon og boliglån.
Statens pensjonskasse ruller ut en ny selvbetjeningsløsning ut som vil gi medlemmene tilgang på områder hvor de tidligere måtte ta kontakt via e-post eller telefon. Bakgrunnen for prosjektet er en massiv økning i antall henvendelser over flere år knyttet til pensjon og boliglån.
- For oss er det svært viktig å få til gode interaktive samhandlingsløsninger med våre kunder og medlemmer, sier Reda Louhibi i Statens pensjonskasse i en melding.
Selvhjelp på nett
Konsulentselskapet Itera er pensjonskassens it-partner i prosjektet som har tatt to år og til sammen rundt 4.400 timer å utvikle. De nye løsningene skal bidra til mer tilfredse brukere og økt kostnadseffektivitet ved at flere brukere løser oppgavene sine på nett.
- Statens Pensjonskasse ga oss en interessant oppgave ved å lage en brukervennlig selvbetjeningsløsning for deres medlemmer og redaktører ved at de selv kan redigere og legge inn hjelpetekster basert på tilbakemeldinger fra kundene og kundeservice, sier Berit Klundseter i Itera.
Epi
Teknisk sett har løsningen blitt en fleksibel Epi-løsning som egner seg godt for videreutvikling. Løsningen benytter Idporten sin offentlige innloggingstjeneste, i tillegg til en rekke felles tjenestemoduler for utrekk av data fra kjernesystemer.
De lukkede sidene skal, som på de åpne sidene, bygges med Episerver CMS 6 som rammeverk. Brukerne skal oppleve de åpne og lukkede sidene som én og samme løsning, kun adskilt med innlogging. Brukeropplevelsen og det grafiske uttrykket skal videreføres fra de åpne sidene.