Ser store penger i 3d-web

Ser store penger i 3d-web

Fremtidens internett fremkaller dollarglis hos prosessorgiganten Intel.

Ved årets Intel Developer Forum i San Francisco rettet hovedtaler, brikkegigantens teknologidirektør Justin Rattner, fokus på det Intel kaller 3d-web. Den virtuelle verdenen Second Life er et eksempel på hvordan 3d-web skal kunne fungere. Men selskapet forventer at dette i fremtiden blir mer realistisk og vil benyttes både innen medisin og forretning.

Det som får Intel til å sikle, er hvor mye databehandlingskraft et slikt internett kommer til å kreve.

- Dette vil trolig være tidenes killer-applikasjon, sa Rattner.

Langt igjen

Overgangen fra statiske, tekstbaserte nettsider til grafiske applikasjoner som Second Life og onlinespill, har allerede ført til en solid økning i kravene til både CPU og grafikkprosessorer. Også serverne får kjørt seg. Ifølge Computerworlds nyhetstjeneste kan en server som støtter 2500 World of Warcraft-spillere kun støtte 160 Second Life-deltakere, ettersom de grafiske elementene i større grad lastes ned underveis.

Rattner fremhevet imidlertid at det fortsatt er en lang vei å gå før ekte 3d-web er en realitet. Oppgaver som utvikling av realistiske skyggeeffekter og refleksjoner tar i dag timevis for profesjonelle designere og programmere. Dette må automatiseres, slik at brukerne lett kan skape sitt eget innhold, sa Rattner.

LES OGSÅ: Døvespråk i Second Life

Nett-tjenester