Sesam legges ned

Sesam legges ned

100 av 110 ansatte mister jobben når Schibsted skroter Sesam-merkevaren.

Selskapene Schibsted Søk og Sesam Media blir heleide datterselskaper til Finn.no. Sesam blir erstattet med en Finn-merkevare og Sesams nåværende tjenester vil bli integrert i Finn.nos øvrige tjenester.

Det er altså merkevaren Sesam som skal legges ned, ikke selve tjenesten. Den skal videreføres under Finn-navnet.

Likevel må rundt 100 av de 110 ansatte se seg om etter annet arbeid når Sesam setter kroken på døra.

- Det er veldig synd for å si det mildt, men Schibsted er i en situasjon hvor vi må kutte i organiske prosjekter. Sesam har vært et av de store investeringsprosjektene i fjor og i år, og en nedskalering var nødvendig, sier administrerende direktør i Finn.no Terje Seljeseth til Computerworld.

Langt de fleste som går, jobber med salg og alle tilbys sluttpakker.

- Vi skal beholde 8-10 utviklere, og som skal jobbe sammen med utviklingsteam hos Finn, sier Seljeseth.

Endret strategi

I løpet av 2008 endret Schibted strategi for Sesam. Ambisjonen om å slå Google kostet selskapet over 500 millioner kroner. For et år siden bestemte de seg for å ta Eniro i stedet. Den strategien ligger fast, ifølge Seljeseth.

- Det er ingen tvil om at dette er en nedskalering av prosjektet, men vi prøver å holde trykket og få katalogproduktet ferdig, sier han nå.