Slik skal Opera bli bedre på mobilen

Slik skal Opera bli bedre på mobilen

Norske Opera kunngjorde i dag at de har nådd 300 millioner brukere i måneden. Nå skal nettleseren styrkes også på mobil.

Opera kunngjorde i dag at selskapets nettleser med samme navn har nådd 300 millioner brukere i måneden. Disse tallene gjelder samtlige versjoner av nettleseren som finnes for mobiler, nettbrett, tv-er og datamaskiner.

- 300 millioner markerer en viktig milepæl, men løpet fortsetter. Frem mot denne milepælen har vi opplevd den raskeste akselerasjonen i antall brukere noensinne. Det neste steget blir å kreve en større bit av kaka blant smarttelefoner, skriver administrerende direktør for Opera, Lars Boilesen, i en pressemelding.

Styrkes på mobil

For å styrke sin posisjon på Android og IOS kommer Opera i løpet av året til å ha en overgang til webmotorene Webkit og Chomium på de fleste mobilversjonene av nettleseren.

LES OGSÅ: Opera kutter ut egen teknologi

- Webkit er allerede en veldig bra webmotor, men vi har planer om å gjøre den endra bedre. Webkit tilbyr de standardene vi leter etter og har den ytelsen vi trenger, sier Operas teknologisjef, Håkon Wium Lie.

Det første innblikket i hva Opera driver med vil bli presentert på Mobile World Congress i Barcelona senere i februar. Selskapet har da planer om å vise frem en testversjon av sin nye nettleser for Android.